
Vatikán 12. decembra (TK KBS) Vo štvrtok 11. decembra si pripomíname sté výročie vydania encykliky pápeža Pia XI. Quas Primas, ktorá ustanovila sviatok Pána Ježiša Krista Kráľa. Budúci rok sa bude sláviť stýkrát. „V našich ťažkých časoch, keď vojna zúri za našimi hranicami a spoločnosti sú stratené, je táto encyklika a jej posolstvo aktuálne,“ hovorí kňaz prof. Marek Chmielewski, vedúci Katedry systematickej a praktickej spirituality na Inštitúte teologických vied Teologickej fakulty.
Redakčný tím KUL
Encyklika Quas Primas bola vydaná 11. decembra 1925. V tomto diele Pius XI. zdôrazňuje, že tvárou v tvár upadajúcim monarchiám medzivojnových rokov pripomínanie si Kristovho kráľovského úradu obnovuje mier a spoločenský poriadok.
Encyklika pre tieto časy
„Tu sa uvádza, že ak by ľudia a národy prijali Krista ako svojho Pána a Kráľa, bolo by to pre nich veľkým požehnaním a nastal by aj želaný spoločenský poriadok. V kontexte toho, čo dnes zažívame, keď pozorujeme nepokoje a hrozbu vojny a chaosu, aj v poľskom verejnom živote, sa pripomenutie si tohto obsahu a tejto málo známej encykliky javí ako veľmi dôležité,“ hovorí kňaz Prof. Dr. Hab. Marek Chmielewski, konzultant biskupa Stanisława Jamrozka, delegáta Poľskej biskupskej konferencie pre intronizačné hnutia.
Poľský prízvuk
Encyklika je Poliakom obzvlášť blízka, pretože ju napísal pápež, ktorý v rokoch 1919 až 1921 pôsobil ako apoštolský nuncius v Poľsku. Za biskupa ho vysvätil vo varšavskej arcikatedrále kardinál Aleksander Kakowski a bol jediným diplomatom, ktorý neopustil Poľsko tvárou v tvár hroziacej sovietskej invázii v roku 1920.
Pius XI. bol dôverne oboznámený s poľskou kultúrou, religiozitou a citlivosťou. Koncom júna 1937, keď sa v Poznani konal Prvý svetový kongres Krista Kráľa, adresoval kardinálovi Augustovi Hlondovi, pápežskému legátovi pre kongres, list s názvom Quas ante annos. V načrtnutí dejín Poľska okrem iného napísal: „V tejto poľskej zemi položíte základy pre nové prozreteľné diela na počesť Krista Kráľa.“
Prorocké posolstvo
„Tieto slová sú prorocké, pretože v 80. rokoch 20. storočia vzniklo okolo Božej služobnice Rozálie Celakównej hnutie, ktoré vyzývalo k intronizácii Najsvätejšieho Srdca Ježišovho,“ hovorí teológ.
„V súkromných zjaveniach, ktoré zaznamenala, sa objavuje Kristova výzva na intronizáciu jeho Božského Srdca, pretože Kristus túži kraľovať v poľskom národe. Samotný termín „intronizácia“ však nie je najvhodnejší, pretože naznačuje udelenie kráľovských atribútov a my nemôžeme Kristovi udeliť kráľovskú moc, pretože ju vlastní zo svojej samotnej prirodzenosti ako Boh,“ poznamenáva kňaz Prof. Dr. Hab. Chmielewski.
Reakcia Poľskej biskupskej konferencie
Toto laické hnutie iniciovalo projekt, ktorý následne prevzala Poľská biskupská konferencia. V roku 2013 bol zriadený špeciálny tím na riešenie intronizačných hnutí, ktorý vypracoval „Akt prijatia Ježiša Krista za Kráľa a Pána“, vyhlásený 19. novembra 2016 v Łagiewnikoch v Krakove na konci Mimoriadneho jubilea milosrdenstva a 1050. jubilea krstu Poľska.
Kráľovstvo pokoja a slobody
Ako píšu biskupi vo svojom špeciálnom komentári k tomuto aktu, je to ako úder „veľkého zvona“, ktorý má v každom z nás znovu prebudiť konzistentnú skúsenosť viery.
Podľa otca profesora Chmielewského by sme mali práve takto chápať jubilejný akt aj posolstvo spomínanej encykliky Pia XI. spred 100 rokov. „Je to aktuálne v kontexte našej súčasnej situácie, tvárou v tvár rôznym súčasným hrozbám. V nej pápež vyzýva, aby Kráľovstvo nášho Vykupiteľa prijalo všetkých ľudí,“ hovorí otec profesor Chmielewski.
Zdroj: VaticanNews, poľská redakcia