
Bratislava 24. novembra (TK KBS) Slovensko dnes navštívil kardinál Peter Turkson, emeritný prefekt Dikastéria na podporu integrálneho ľudského rozvoja a kancelár Pápežskej akadémie vied a Pápežskej akadémie sociálnych vied. Vystúpi na Bratislava AI Forum 2025, ktoré spája svetových lídrov, ministrov aj technologických expertov v debate o tom, ako bude umelá inteligencia formovať naše životy a predovšetkým vzdelávanie v budúcnosti.
AI ako nástroj s dvoma tvárami
Kardinál Turkson pred stretnutím zdôraznil význam umelej inteligencie ako nástroja, ktorý môže byť využitý konštruktívne alebo škodlivo. „AI je nástroj – môže poslúžiť aj ublížiť. Záleží na tom, kto a ako ho používa,“ povedal pri stretnutí s médiami ghanský kardinál, ktorý viedol Pápežskú radu pre spravodlivosť a pokoj a Dikastérium pre integrálny ľudský rozvoj.

V súvislosti s ochranou detí a mládeže vo virtuálnom priestore a sociálnych médií kardinál upozornil, že Cirkev sama nevytvára tieto digitálne nástroje, ale môže podporiť ich etické používanie. „Cirkev vždy rešpektuje dôstojnosť človeka, čo zahŕňa slobodu a práva. Nie je našou úlohou s niečím bojovať, ale pomáhať ľuďom uvedomovať si etické dôsledky a používať AI zodpovedne. Je potrebné praktizovanie slobody sprevádzané zmyslom pre zodpovednosť,“ vysvetlil kardinál, ktorý na Slovensko prišiel na pozvanie Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR, organizátora konferencie o AI.
Koncept suverénnej AI
Kardinál predstavil aj koncept „suverénnej AI“, keď národ, spoločnosť alebo organizácia spravuje vlastné údaje a vytvára modely podľa etických princípov a špecifických potrieb. „Táto forma umelej inteligencie môže ukazovať cestu k zodpovednému využívaniu digitálnych technológií,“ povedal Turkson.
Vzdelávanie a inklúzia
Veľký dôraz kládol Turkson na využitie AI vo vzdelávaní. Podľa jeho slov umožňuje sledovať tempo učenia študentov, podporuje inkluzívne vzdelávanie a pomáha vyrovnávať nerovnosti. Kardinál zároveň upozornil na riziká nadmerného alebo nezodpovedného používania technológií, pričom odporúča viesť žiakov a študentov k rozlišovaniu, čo je pre nich prospešné a čo škodlivé.

„Umelá inteligencia je úžasný a atraktívny nástroj, ale môže byť aj desivá. Dokáže podporiť profesionálne vzdelávanie a vyrovnávať príležitosti v spoločnosti, ale aj vytvárať riziká, ak sa používa bez etického rámca,“ zdôraznil Turkson.
Etika a zodpovednosť pri AI
Na otázku o ochrane detí a mládeže Turkson uviedol: „Cirkev sama nevytvára tieto digitálne nástroje, ponecháva ľuďom slobodu a upozorňuje ich na zodpovednosť. Skutočné využitie slobody musí prísť s uvedomením dôsledkov toho, čo človek robí.“
Podľa kardinála je dôležité viesť diskusiu o „algo-etike“ a modeloch AI, ktoré sú eticky vytvorené. „Je potrebné komunikovať so svetovými tvorcami modelov AI a vytvárať také modely, ktoré odrážajú etické úvahy,“ vysvetlil.
Význam AI vo vzdelávaní
Kardinál Turkson zdôraznil praktické využitie AI v školách: „Niektoré katolícke školy sa vyhýbajú AI, iné hľadajú strednú cestu a snažia sa nové nástroje efektívne využiť. Nemali by sme sa báť AI. Technológie môžu byť návykové, preto je našou úlohou viesť žiakov tak, aby rozlišovali, čo je pre nich dobré a čo nie.“
„AI umožňuje sledovať tempo učenia, pomáha ľuďom so zdravotným postihnutím a vyrovnáva nerovnosti. Pápež František hovorí, že má obe vlastnosti – môže podporovať profesionálne vzdelávanie a rovnosť príležitostí, ale aj predstavuje riziká, ak sa používa neeticky,“ dodal Turkson, ktorý v minulosti navštívil Slovensko viackrát.