„Kresliť nové mapy nádeje“ – Lev XIV. o poslaní vzdelávania vo svete neistoty

TK KBS, kd, zk, ml; pz | 28. 10. 2025 17:35



Foto: Vatican Media

Vatikán 28. októbra (VaticanNews) Pri príležitosti 60. výročia vyhlásenia koncilovej deklarácie „Gravissimum educationis“ sa pápež Lev XIV. obracia na celú Cirkev svojím Apoštolským listom „Disegnare nuove mappe di speranza“ („Kresliť nové mapy nádeje“). Dokument predstavuje vzdelávanie ako srdce evanjelizácie a, ako napísal Svätý Otec v exhortácii Dilexi te, „jednu z najvyšších foriem kresťanskej lásky“.

Vzdelávanie – základ evanjelizácie

„Vzdelávanie nie je vedľajšou činnosťou, ale samotným základom evanjelizácie,“ píše Lev XIV. v apoštolskom liste podpísanom v predvečer 60. výročia vydania Gravissimum educationis vyhlásenia Druhého vatikánskeho koncilu.

V kontexte „komplexného, fragmentovaného a digitalizovaného“ vzdelávacieho prostredia pápež vyzýva k novému pohľadu na kresťanskú paideiu – celostnú víziu vzdelávania, ktorá spája vieru a rozum, myslenie a život, poznanie a spravodlivosť.

„Tam, kde sa vzdelávacie komunity nechávajú viesť Kristovým slovom, neustupujú, ale idú vpred; nestavajú múry, ale mosty,“ píše sa v dokumente.

V pondelok 27. októbra sa začalo Jubileum vzdelávania, ktoré potrvá do 1. novembra. Pápež Lev XIV. slávil v pondelok popoludní svätú omšu so študentmi pápežských univerzít.

História, ktorá dala vzniknúť nádeji

Pápež predstavuje históriu katolíckeho vzdelávania ako „históriu pôsobenia Ducha Svätého“: od púštnych otcov po svätého Augustína, rehoľné rády a stredoveké univerzity. Spomína svätého Jána Bosca, svätého Jozefa Kalazanského, svätého Jána Krstiteľa de La Salle a mnoho žien, ktoré „otvorili cestu dievčatám, migrantom a chudobným“.

V tejto súvislosti Lev XIV. pripomenul svoje slová z exhortácie Dilexi te: „V kresťanskej viere nie je vzdelávanie chudobných milosťou, ale povinnosťou.“ Pedagogika v Cirkvi pre pápeža „nikdy nie je teóriou odtrhnutou od života, ale telom, vášňou a históriou“.

Spoločenstvo, nie samota

Kresťanská výchova, ako ďalej čítame, je spoločným úsilím. „Nikto nevychováva sám,“ zdôrazňuje Lev XIV. Katolícka škola má byť „prostredím, kde sa viera, kultúra a život vzájomne prelínajú.“

Pápež tiež pripomína ústrednú úlohu rodiny, ktorá „zostáva primárnym miestom vzdelávania“, a potrebu spoločnej zodpovednosti rodičov, učiteľov a Cirkvi. „Strážte srdcia: vzťah je dôležitejší ako názory a osoba je dôležitejšia ako program,“ zdôrazňuje Svätý Otec.

Človek a jeho dôstojnosť v centre

Apoštolský list Leva XIV. odzrkadľuje posolstvo Gravissimum educationis: primát ľudskej osoby nad funkčnosťou.

„Človek nie je profilom kompetencií, nemožno ho zredukovať na predvídateľný algoritmus, ale je tvárou, históriou a povolaním,“ poznamenáva pápež. Kresťanská výchova musí preto formovať celú osobu: „duchovne, intelektuálne, emocionálne, sociálne a fyzicky“.

V duchu svätého Johna Henryho Newmana – vyhláseného za spolupatróna vzdelávacieho poslania Cirkvi – pápež pripomína, že „náboženská pravda nie je len súčasťou, ale podmienkou všetkého poznania“.

Nové výzvy

Lev XIV. venuje pozornosť vzdelávaniu vo svete technológií a umelej inteligencie. „Technológia má slúžiť človeku, nie ho nahradiť,“ konštatuje.

Pápež varuje pred „bezduchou efektívnosťou a štandardizáciou poznania“ a vyzýva ku „kombinácii technickej, emocionálnej, sociálnej, duchovnej a ekologickej inteligencie“. V kontexte ekológie pripomína, že zabudnutie na našu spoločnú ľudskosť „vedie k násiliu, a keď trpí zem, najviac trpia chudobní“.

Pápež preto vysvetľuje, že katolícke vzdelávanie by malo „kombinovať sociálnu a ekologickú spravodlivosť, (...) učiť nás vyberať si nie to, čo je výhodné, ale to, čo je spravodlivé“.

Globálny pakt o vzdelávaní ako smer

Na záver Svätý Otec odkazuje na iniciatívu pápeža Františka – Globálnu edukačnú dohodu, a nazýva ju „jednou z hviezd“, ktoré vedú Cirkev v 21. storočí.

Dokument poukazuje na sedem ciest – od postavenia človeka do centra, cez medzigeneračný dialóg a dôstojnosť žien, až po starostlivosť o náš spoločný domov.

Pápež pridáva k siedmim cestám tri priority. Prvá sa týka vnútorného života. „Mladí ľudia túžia po hĺbke, potrebujú priestor pre ticho, rozlišovanie, dialóg so svojím svedomím a s Bohom,“ tvrdí.

Druhá priorita sa týka digitálneho humanizmu. Lev XIV. vyzýva, aby sa vzdelávalo k „múdremu používaniu technológií a umelej inteligencie, k uprednostňovaniu človeka pred algoritmom a k harmonizácii technickej, emocionálnej, sociálnej, duchovnej a ekologickej inteligencie“.

Treťou prioritou je „odzbrojený a odzbrojujúci mier“. „Učme jazyky bez násilia, zmierenie a budovanie mostov namiesto múrov,“ nalieha pápež a dodáva, že slová „Blahoslavení tí, čo šíria pokoj“ (Mt 5, 9) by sa mali stať metódou aj obsahom vzdelávania.

Žiarte ako hviezdy

Na záver pápež adresuje výzvu celej vzdelávacej komunite: „Odzbrojte slová, pozdvihnite zrak, strážte srdcia. Vzdelávanie nejde vpred prostredníctvom polemík, ale prostredníctvom jemnosti, ktorá počúva.“

„Menej nálepiek, viac príbehov; menej sterilných protikladov, viac symfónií v Duchu,“ píše Lev XIV. a dodáva, že „vtedy naša konštelácia bude nielen žiariť, ale aj ukazovať cestu: a to k pravde, ktorá oslobodzuje, k bratstvu, ktoré posilňuje spravodlivosť a k nádeji, ktorá nesklame.“

Karol Darmoros – VaticanNews Preklad: Zuzana Klimanová



[naspat]


(C) TK KBS 2003 - 2025