Bratislava 9. júla (TK KBS) Predstavitelia troch stavovských organizácií regionálneho školstva – Združenia katolíckych škôl Slovenska, Asociácie evanjelických škôl Slovenska a Asociácie súkromných škôl a školských zariadení – vydali spoločné vyhlásenie k pripravovaným legislatívnym zmenám ministerstva školstva.
Podporujú systémové riešenia v oblasti vzdelávania detí zo sociálne znevýhodneného prostredia, no zároveň vyjadrujú obavy z opatrení, ktoré by mohli negatívne ovplyvniť kvalitu a dostupnosť výchovy a vzdelávania v neštátnych školách.
„Deklarujeme spoločný záväzok prijať spoločenskú zodpovednosť za účinný rozvoj osobnostného potenciálu týchto detí v prostredí školy bez rozdielu zriaďovateľa,“ uvádza sa vo vyhlásení, ktoré poskytli.
Tvrdia, že navrhované zmeny nereflektujú rôznorodé postavenie verejných a neverejných škôl. Upozorňujú tiež na nedostatok odbornej diskusie s organizáciami reprezentujúcimi školský terén.
„Vyjadrujeme znepokojenie nad prijímaním legislatívnych návrhov bez predchádzajúcej kvalitnej odbornej diskusie,“ konštatujú signatári a zároveň zdôrazňujú, že kvalitu školy nemožno posudzovať na základe jej zriaďovateľa, ale podľa kvality poskytovanej služby.
Vo vyhlásení ďalej upozorňujú na riziká obmedzenia slobody výberu vzdelávacej cesty pre rodičov, ak by boli neverejné školy diskriminované vo financovaní. „Inštitút verejného poskytovateľa výchovy a vzdelávania nemôže byť podmienený obmedzenou voľbou rodiča, lebo je to v rozpore s Ústavou SR a medzinárodnými právnymi normami,“ uviedli.
Podľa vyhlásenia, pod ktorým sa podpísali Radoslav Rusňák, riaditeľ Združenia katolíckych škôl Slovenska, Marián Damankoš, prezident Asociácie evanjelických škôl Slovenska, a Eva Ohraďanová, prezidentka Asociácie súkromných škôl a školských zariadení, nemôže byť 100 % normatívne financovanie na žiaka viazané na bezplatnosť vzdelávania, ak reálne náklady školám nepostačujú.
Signatári vyzývajú ministerstvo, aby rešpektovalo pluralitu v školskom systéme a nepresadzovalo „optimalizáciu“, ktorá by mohla viesť k úpadku neštátneho školstva. „Sme presvedčení, že najúčinnejšie na potreby detí reaguje kvalitná a pluralitná vzdelávacia ponuka dostupná vďaka rozmanitým typom poskytovateľov,“ dodali.
V závere vyhlásenia organizácie apelujú na dialóg a kvalitné analytické podklady ako predpoklad spravodlivej reformy školského systému.
_
PLNÉ ZNENIE vyhlásenia
Spoločné vyhlásenie stavovských organizácií neštátneho školstva kdesegregačným a optimalizačným opatreniam ministerstva školstva
Ako predstavitelia troch najväčších profesijných organizácií regionálneho školstva, ktoré zastupujú záujmy neštátnych škôl a školských zariadení podporujeme snahu ministerstva školstva o systémové riešenie dlhodobých problémov vzdelávania žiakov zo sociálneho znevýhodneného prostredia, osobitne detí z marginalizovaných rómskych komunít a ich segregácie v spoločnosti. Deklarujeme spoločný záväzok prijať spoločenskú zodpovednosť za účinný rozvoj osobnostného potenciálu týchto detí v prostredí školy bez rozdielu zriaďovateľa, ktorý je predpokladom využitia ich ľudského kapitálu, úspešného uplatnenia na pracovnom trhu a občianskeho života v demokratickej spoločnosti.
Zároveň odmietame prijímanie legislatívnych návrhov, ktoré dostatočne nezohľadňujú rôznosť postavenia verejných aneverejných škôl vo výchovno-vzdelávacej sústave SR pri spoločnej zodpovednosti za plnenie jednotného Štátneho vzdelávacieho programu a za prijatie desegregačných opatrení. Posudzovanie inštitúcií verejnej služby v oblasti výchovy a vzdelávania sa nemá zakladať na type poskytovateľa tejto služby (verejný – neverejný), ale na základe kritérií posudzovania kvality tejto služby u konkrétneho poskytovateľa. Vyjadrujeme znepokojenie nad prijímaním legislatívnych návrhov bez predchádzajúcej kvalitnej odbornej diskusie s našimi stavovskými organizáciami, ktoré reprezentujú školský terén a vedia dôveryhodne posúdiť riziká implementácie legislatívnych zmien do praxe škôl a školských zariadení. Zdôrazňujeme, že inštitút verejného poskytovateľa výchovy a vzdelávania nemôže byť pre neverejné školy podmienený obmedzenou voľbou rodiča pre jeho slobodné rozhodnutie o vzdelávacej ceste svojho dieťaťa, lebo je to v rozpore s Ústavou SR a medzinárodnými právnymi normami. Zároveň zdôrazňujeme, že 100%-normatívne financovanie na žiaka nemôže byť podmienené neposkytovaním vzdelávania v neverejných školách za úhradu v situácii, v ktorej je zjavne pre mnohé školy normatívne financovanie nedostatočné pre financovanie bežných nákladov na prevádzku a údržbu školy. V tejto súvislosti požadujeme, aby v súlade s vopred akceptovanou, ale nedodržanou dohodou pri príprave nového zákona o školskej správe, bola realizovaná organizačná, materiálna a technická pasportizácia škôl a školských zariadení, ktorej výsledkom bude správa o stave prevádzkových nákladov potrebných na zabezpečenie funkcionalít, ktoré od školy štát očakáva.
Rozumieme úsiliu o tvorbu nového legislatívneho prostredia vo vzdelávaní. Avšak to posledné, čo náš školský systém potrebuje, sú plošne prijímané opatrenia s evidentne negatívnym dopadom na kvalitu a dostupnosť výchovy a vzdelávania pre deti s rôznymi potrebami a predpokladmi. Sme presvedčení, že na ne dokáže najúčinnejšie reagovať kvalitná a pluralitná vzdelávacia ponuka dostupná vďaka rozmanitým typom poskytovateľov a rôznorodým vzdelávacím programom. V opačnom prípade sa aktuálne konanie ministerstva školstva javí skôr ako účelová „optimalizácia“ siete škôl a školských zariadení zameraná na elimináciu neverejných poskytovateľov vzdelávania bez toho, aby sme pri optimalizácii rozlišovali medzi kvalitnými a nekvalitnými poskytovateľmi vzdelávania, ktorí sa nachádzajú na oboch stranách vzdelávacieho spektra (verejný – neverejný).
Bratislava 9. júla 2025
▪ PhDr. Marián Damankoš, PhD., prezident Asociácie evanjelických škôl Slovenska ▪ Mgr. art. Eva Ohraďanová, ArtD., prezidentka Asociácie súkromných škôl a školských zariadení ▪ Mgr. Radoslav Rusňák, riaditeľ Združenia katolíckych škôl Slovenska