Rím 6. júna (TK KBS) Naliehavá potreba zapáliť nádej vo svete rozorvanom vojnami, uzavretosťou a individualizmom. Toto je výzva účastníkov medzinárodnej konferencie „Budhisti, kresťania, hinduisti, džinisti a sikhovia. V dialógu a spolupráci obnoviť a zapáliť nádej v našich časoch“, ktorú vo štvrtok v Ríme zorganizovalo Dikastérium pre medzináboženský dialóg a Centrum pre medzináboženské štúdie Pápežskej Gregorovej univerzity.
Podujatie, ktoré sa konalo na univerzite zverenej Spoločnosti Ježišovej a uskutočnilo sa v spolupráci s Talianskou hinduistickou asociáciou, Talianskou budhistickou asociáciou, Inštitútom džinológie a Asociáciou sikhskej sevy, je novou etapou cesty, ktorú v Taliansku v roku 2018 podniklo päť náboženstiev v duchu vyhlásenia koncilu ,Nostra aetate‘, ktorého 60. výročie pripadá na tento rok.
Kresťania a Nostra aetate
Po zapálení tradičnej indickej lampy, pozdravoch od otca Giuseppeho Di Luccia, prezidenta Collegium Maximum Gregorianum, a minúte ticha na počesť pápeža Františka a vďaky za Leva XIV., kardinál George Jacob Koovakad, prefekt Dikastéria pre medzináboženský dialóg, otvoril zasadnutie odkazom na dokument Druhého vatikánskeho koncilu. Pripomenul, že od svojho vyhlásenia v roku 1965 ,Nostra aetate‘ „inšpirovala a viedla kresťanov a iných k budovaniu mostov priateľstva a k podpore spolupráce a spoločenstva s ľuďmi všetkých náboženstiev pre skutočné dobro každého človeka a spoločnosti ako celku“.
Kardinál Koovakad poznamenal, že jedným z najväčších problémov našej doby je „strata nádeje medzi masami“, spôsobená chudobou, nezamestnanosťou, chorobami, katastrofami, konfliktmi, ale aj devastáciou životného prostredia, diskrimináciou, nespravodlivosťou, rozdelením a násilím „v mene etnickej príslušnosti, náboženstva a národnosti“, zatiaľ čo narastá pocit „ľahostajnosti k legitímnym potrebám, právam a túžbam iných ľudí a národov“ a „neľudský postoj k utrpeniu našich susedov“. Dodal, že tvárou v tvár „pocitu zúfalstva sprevádzanému pesimizmom a cynizmom“ je úlohou veriacich práve „obnovovať a znovu rozdúchať nádej v mysliach a srdciach ľudí“ v súlade s „kolektívnou zodpovednosťou“.
Hinduisti, budhisti, džinisti a sikhovia
Pre Franca di Mariu Jayendranatha, prezidenta Talianskej hinduistickej únie, je dialóg „potrebou zdieľanou všetkými“: „najproduktívnejšie“ sú práve stretnutia „medzi ľuďmi rôznych vierovyznaní, ktorí si vymieňajú názory“ podľa skúsenosti, „ktorá môže len zjednotiť“. Aby sme však „vybudovali“ mier, povedal, musíme „začať s problémami“, s ich „jasnou analýzou“. Pripomenul dnešné antagonizmy medzi Spojenými štátmi, Ruskom, Čínou a Európou, premietané do širšieho rámca otázok, ktoré „podkopávajú základy nášho sveta“ – od kapitalizmu až po technológie, „ktoré už nemajú etiku, ale iba ciele“.
Filippo Scianna, prezident Talianskej budhistickej únie, poukázal na to, že nádej je dnes „dobrom, ktoré chýba“: znovuobjavovanie spoločného spôsobu, ako ju zachovať a znovu roznietiť, „je aktom starostlivosti o ľudstvo“. Apeloval na „návrat k reflexii vo svete ticha“. V rozhovore s vatikánskymi médiami Scianna vysvetlil, že „žijeme v dobe veľkého hluku, veľkého zhonu, v ktorej nie je čas počúvať seba, druhého, prázdnotu ako podmienku pre ľudský čas na reflexiu, analýzu, hĺbkové uvažovanie“. Nádej preto „môže byť zakorenená iba v počúvaní, v dialógu, v reflexii, ktorá sa stáva reflexiou so sebou samým a s druhým“.
Mehool Sanghrajka z Inštitútu džainológie v Londýne vo svojom posolstve na konferencii vysvetlil, že pre džainistov je život „posvätný“ a nádej je spojená s „pochopením karmy, ktorá formuje život, životné prostredie a budúce okolnosti“.
Gursharan Singh, tajomník Asociácie Sikhi Sewa, zdôraznil kľúčovú povahu dialógu, pretože „vo svete sužovanom vojnami, rozdeleniami a environmentálnymi krízami je spájanie sa ako plameň v noci“. „Cesta k mieru,“ povedal, „vedie cez počúvanie, rešpekt a vzájomnú službu, dovolenie si byť dotknutý slovami iných a prinášanie znamení svetla do našich komunít.“
Pridal sa k nemu Bismay Singh, mládežnícky advokát zo združenia Sewa, ktorý v vedľajšom rozhovore chcel zdôrazniť, ako sa prostredníctvom dialógu „stávame osvietenými“, a povzbudil všetkých, aby sa na ostatných nepozerali ako na „outsiderov“.
Zdroj: E-kai, redakčne upravené