Cvičme sa v konaní dobra, láske, pravde a vytrvalosti – pastiersky list biskupov Gréckokatolíckej cirkvi

TK KBS, grkatpo; kj | 02. 03. 2025 10:13



Foto: K. Jančišinová

Prešov 2. marca (TK KBS) Biskupi Gréckokatolíckej cirkvi pripravili na začiatok Pôstneho obdobia pastiersky list, ktorý sa číta dnes, v Syropôstnu nedeľu, vo všetkých chrámoch Gréckokatolíckej cirkvi na Slovensku.

Text prinášame v plnom znení:

 

Drahí bratia a sestry!

Dnešnou nedeľou, ktorá má prívlastok syropôstna, končíme prípravné obdobie na veľkopôstny čas, ktorým sa Cirkev pripravuje na slávenie najväčšieho sviatku liturgického roka, sviatku Kristovej paschy.

Túžba vidieť Ježiša, zmenila Zachejov život. Pokora umožnila mýtnikovi vidieť a ľutovať svoje hriechy, a byť ospravedlnený. Láska otcova zmenila márnotratného syna. Nedeľa o poslednom súde bola pre nás výzvou vidieť aj v tom najopustenejšom človekovi samotného Ježiša Krista a byť po jeho pravici. Božie slovo dnešnej nedele nám poukazuje na podstatu pôstneho obdobia, ktoré má byť stretnutím s Bohom.

Keď sa hovorí o pôste, zvyčajne máme na mysli len zdržanlivosť od jedla a hlučných zábav. Pôst je však oveľa viac ako len obmedzovanie sa. Už v Starom Zákone čítame, že zriekanie sa jedla, pôst, bol bežným a častým úkonom pokánia izraelského ľudu. Ale už vtedy upozorňoval Boh aj na duchovný rozmer pôstu: nielen z chleba žije človek, ale z každého slova, ktoré vychádza z Božích úst (Dt 8,3). Pôst je teda časom, kedy nie Boh chce vyskúšať ľudské srdce, alebo koľko vydržíme, ale my sami musíme zbadať, či On je skutočne v našich srdciach.

Pôst je len jednou z foriem pokánia, ktoré nás privádza k Bohu. Je to postoj, keď sa človek vzdá vlastných ambícií, prestane si myslieť, že spásu získa cez svoje vlastné skutky, a prestane odporovať Bohu. Doslova rezignuje a odovzdá sa Kristovi – to je spása. Vo svojich rukách prináša len svoje hriechy a objíme svoj kríž. Keď v nás tento postoj dorastie do bodu, že pochopíme, že to, že stojíme pred Bohom, je stopercentne a absolútne postavené na dokonalom diele a zásluhe Ježiša Krista, potom budeme pred ním stáť s dôverou, vediac, že všetky naše hriechy boli odčinené, a že sme spravodliví iba skrze Krista a v Kristovi.

Tou druhou formou pokánia je modlitba. V modlitbe hľadáme blízkosť Boha, rozprávame sa s Bohom a obnovujeme priateľstvo s ním. Ježiš často vyhľadával samotu, kde mu nič nezakrývalo pohľad na Otca, kde ho nevyrušoval hluk. Preto Ježiš hovorí: Keď sa ty ideš modliť, vojdi do svojej izby, zatvor za sebou dvere a modli sa k svojmu Otcovi, ktorý je v skrytosti. A tvoj Otec ťa odmení, lebo on vidí aj v skrytosti (Mt 6, 6). Teda nielen pôst, ale aj modlitba. Pôst bez modlitby môže byť totiž iba diétou a modlitba bez pôstu môže byť iba hovorením množstva slov.

Ďalšou formou pokánia je almužna. Almužna rozmnožuje našu lásku, a láska zakrýva množstvo hriechov. Pravá láska je tá, ktorá sa vie obetovať, ktorá sa vie darovať. Kto je závislý, kto je pripútaný k veciam, nedokáže otvárať ani srdce, ani ruku. Okolo nás sa vždy nájde dostatok ľudí, ktorí potrebujú naše otvorené srdce a ruky. Chce to len maličkosť – mať otvorené oči a nájsť si čas pre druhého.

Dnešné Božie slovo hovorí: Nezhromažďujte si poklady na zemi, kde ich moľ a hrdza ničia a kde sa zlodeji dobýjajú a kradnú. V nebi si zhromažďujte poklady; tam ich neničí ani moľ ani hrdza a tam sa zlodeji nedobýjajú a nekradnú. Lebo kde je tvoj poklad, tam bude aj tvoje srdce (Mt 6, 19 – 21). Poklad symbolizuje niečo, čo si ceníme, čo sa snažíme vlastniť a zveľaďovať. No zatiaľ čo pozemské poklady rastú zhromažďovaním, duchovné poklady ako dôvera, obetavá láska, dobrá rada, materiálna alebo duchovná pomoc rastú rozdávaním. Pretože ony nebudujú primárne to, čo vlastníme, ale to, kým sa stávame. Preto Ježiš hovorí, kde je tvoj poklad, tam bude aj tvoje srdce. Cvičme sa v konaní dobra, v láske, v pravde a vo vytrvalosti. Staňme sa Božím obrazom a už tu na zemi nešetrime skutkami milosrdenstva, aby nás raz Pán zahrnul svojím milosrdenstvom, keď bude vidieť naše srdce, ktoré nezhromažďovalo pre tento svet, ale pre večnosť.

Drahí bratia a sestry, my vaši biskupi, ktorí máme zodpovednosť pred Bohom, ale aj pred vami, pri správe našej Cirkvi a zabezpečení jej chodu, obraciame sa na vás s prosbou o pomoc a solidárnosť pri jej finančnom zabezpečení.

Príspevok štátu a hospodárska činnosť dlhodobo nepostačujú na zabezpečenie bežných činností a aktivít cirkvi a zároveň náklady na jej chod každoročne rastú, zvlášť mzdové náklady. Príspevok štátu nepostačuje ani na pokrytie minimálnej mzdy. Preto sme sa rozhodli spustiť nový projekt Gréckokatolíckej cirkvi na Slovensku pod názvom Dobrodinec, prostredníctvom ktorého, ak Boh dá, chceme, s pomocou vás veriacich, tento deficit dofinancovať.

Projekt Dobrodinec vznikol s cieľom finančnej a mzdovej podpory zamestnancov Cirkvi, aktivít jednotlivých farností a ďalších pastoračných, charitatívnych a vzdelávacích projektov.

Dnešným dňom spúšťame darcovský portál www.dobrodinec.online a pozývame vás stať sa členmi veľkej rodiny dobrodincov, ktorým záleží na Gréckokatolíckej cirkvi.

Podpora Cirkvi veriacimi je dôležitá nielen pre jej fungovanie, ale tiež ako prejav našej viery, solidarity a vďačnosti voči Bohu. Spoločne môžeme prispieť k tomu, že Božie slovo sa bude šíriť a cirkev bude živá. Projekt Dobrodinec je príležitosťou pre nás všetkých, spojiť sily a prispieť k budovaniu silnejšieho a živšieho spoločenstva. Môžeme vytvoriť prostredie, kde budeme môcť spoločne rásť v láske k Bohu. Zároveň naša štedrosť môže byť príkladom pre druhých. Veríme, že naše spoločné úsilie nám pomôže zachovať dedičstvo našich otcov.

Už vopred ďakujeme za vašu láskavosť a štedré dary.

Zo srdca vám žehnajú vaši biskupi

vladyka Jonáš, prešovský arcibiskup metropolita

vladyka Cyril, košický eparchiálny biskup

vladyka Peter, bratislavský eparchiálny biskup

vladyka Milan, pomocný biskup Bratislavskej eparchie



[naspat]


(C) TK KBS 2003 - 2025