Rím 12. decembra (TK KBS) Po stáročiach špekulácií môže byť konečne odhalená jedna z nevyjasnených záhad renesančného umenia. Odborníčka na reštaurovanie umenia Sara Penco identifikovala možnú postavu Márie Magdalény medzi 300 prepletenými postavami na monumentálnom freskovom diele Posledného súdu od Michelangela v Sixtínskej kaplnke.
Objav sa zameriava na ženu so zlatými vlasmi, zobrazenú v pravom hornom rohu fresky, pri oltári, ako bozkáva drevený kríž držaný postavou, ktorá je považovaná za Krista. Penco tvrdí, že táto scéna zodpovedá tradične priraďovaným charakteristikám Márie Magdalény – „intimita s krížom, žlté šaty a blond vlasy sú významné stopy,“ uviedla na tlačovej konferencii.
Po celé roky sa odborníci na umenie snažili určiť identitu ženy s veľkými očami, ktorá sa objavuje na freske ako tichá, no záhadná postava. Penco, odborníčka na renesančné a barokové umenie, tvrdí, že kompozícia fresky „volala“ po ďalšom skúmaní. „Michelangelo bol majstrovský maliar, hlboko znalý Cirkvi, jej dynamiky a evanjelií. Je nepredstaviteľné, že by zanedbal takúto centrálnu postavu v príbehu Krista,“ vysvetlila. Mária Magdaléna, nasledovníčka Krista a kľúčová postava v kresťanskom príbehu, bola historicky nesprávne vnímaná ako pokánie konajúca prostitútka, no je uctievaná ako svätá v Katolíckej cirkvi a mnohých iných kresťanských tradíciách.
Penco tvrdí, že Michelangelo úmyselne zobrazil Máriu Magdalénu v takto dôležitej blízkosti Krista, čo môže znamenať, že umelcov úmysel bol vyzdvihnúť jej rolu v príbehu o vykúpení a spáse na freske.
Tento objav rozprúdi nové diskusie v umeleckej komunite a širšom kontexte, a ponúkne nový pohľad na Michelangelovo vnímanie biblických postáv a jeho tvorivé zámery. Penco plánuje podrobnejšie predstaviť svoje zistenia v pripravovanej knihe „Mária Magdaléna v Michelangelovom Súde“, ktorá by mohla hlbšie obohatiť naše pochopenie tohto slávneho majstrovského diela histórie umenia.
Zdroj: Zenit
Spracoval: M. Lipiak