Depaul Slovensko: Bez pomoci sa ľudia bez domova nevrátia do spoločnosti

TK KBS, ds, ml; pz | 06. 12. 2024 15:03



Foto: Archív Depaul Slovensko

Bratislava 6. decembra (TK KBS) Depaul Slovensko a agentúra FOCUS predstavili výsledky dvoch prieskumov, ktoré sa zamerali na životné podmienky ľudí bez domova. Výsledky odhalili rozdiely aj podobnosti medzi túžbami a potrebami bezdomovcov a širokej verejnosti. Prieskumy zároveň zvýrazňujú spoločné hodnoty, ako aj potrebu komplexnej pomoci na návrat ľudí bez domova do spoločnosti.



Odlišnosti a podobnosti medzi verejnosťou a ľuďmi bez domova



Prieskum agentúry FOCUS (8. – 15. novembra 2024) zisťoval, bez čoho si verejnosť nevie predstaviť každodenný život.



„Najčastejšie uvádzanými nevyhnutnosťami boli jedlo (35 %), mobil, internet a televízia (33 %) a rodina (33 %),“ uviedol sociológ Martin Slosiarik. Podľa jeho slov „relatívne nízke percento (35 %) ľudí, ktorí spomenuli jedlo, ukazuje, že ho vnímajú ako samozrejmosť, čo výrazne kontrastuje s prioritami ľudí bez domova.“



Prieskum medzi klientmi Depaul Slovensko ukázal, že ich každodenné priority sú odlišné. Najväčšou potrebou bolo bývanie (41 %), nasledované jedlom (38 %) a duševnou pohodou (21 %). „Bývanie je pre ľudí bez domova kľúčové. Je prvým krokom k návratu do spoločnosti, pretože bez neho si nie je možné napĺňať základné práva a potreby,“ zdôrazňuje Jozef Kákoš, riaditeľ Depaul Slovensko.



Túžby a hodnoty: Spoločné i odlišné



Ďalší prieskum sa pýtal, aké by boli tri najväčšie želania respondentov.



Ľudia bez domova: Najčastejšie túžia po vlastnom domove (56 %), zdraví (39 %), rodine (36 %) a stabilnom zamestnaní (25 %).



Bežná verejnosť: Za najdôležitejšie považuje zdravie (70 %) a lepšiu životnú úroveň.



Tieto výsledky ukazujú, že hoci materiálne podmienky ľudí bez domova sú neporovnateľne horšie, ich túžby, ako stabilita, láska či práca, sú podobné túžbam bežnej populácie.



„Stereotyp, že ľudia bez domova chcú peniaze na alkohol či drogy, vyvracia fakt, že ich najväčšie priority sú bývanie, zdravie a práca,“ vysvetľuje Jozef Kákoš. Alkohol bol prioritou len pre 4 % respondentov.



Kampaň „Bez pomoci sa nevrátia do spoločnosti“



Depaul Slovensko upozorňuje na základné ľudské potreby, ktoré ľuďom bez domova často chýbajú. Organizácia sa prostredníctvom programov zameriava na poskytovanie bezpečného útočiska, jedla, hygieny, sociálneho poradenstva a integrácie do spoločnosti.



Pomôcť môžete aj vy – napríklad adopciou postele na stránke http://www.adoptujsipostel.sk. Mesačný dar 15 € zabezpečí človeku v núdzi nocľah, teplú večeru a prístup k hygienickým službám.



„Buďme všímaví. Každý človek bez domova má svoj príbeh a túžby. Pomôžme im vrátiť sa do spoločnosti a žiť dôstojný život, ktorý je ich najväčším želaním,“ uzatvára Kákoš.



Materiály z tlačovej konferencie



Zdroj: Depaul Slovensko, redakčne upravené




[naspat]


(C) TK KBS 2003 - 2024