Bratislava 12. septembra (TK KBS) V kalendári si dnes pripomíname ľubovoľnú spomienku Najsvätejšieho mena Mária.
Tak, ako zvykneme sláviť svoje meniny, slávime aj meniny Panny Márie. Meno Mária pochádza z hebrejského slova Mirjam alebo egyptského Meri-jam. Význam mena je diskutabilný, ale dnes sa zvykne prekladať ako „Bohumilá“ alebo „Bohom milovaná“. Meno Mária sa po prvýkrát spomína v Biblii v súvislosti s Mojžišovou sestrou (Ex 15 a nasl.). V evanjeliách sa vyskytuje pomerne často – nosila ho Mária Magdaléna, Mária Kleopasova, Mária z Betánie atď. Aj po narodení Krista patrí toto meno medzi najpopulárnejšie, nielen medzi ženami, ale aj medzi ľudskými dielami, ako sú napríklad obrazy.
Sviatok Mena Panny Márie sa slávil oddávna v niektorých diecézach, napríklad v Ríme alebo v Španielsku. Na celú Cirkev sa rozšíril v 17. storočí, keď kresťanskú Európu ohrozovali turecké nájazdy. Dva mesiace Turci obliehali Viedeň. Rozhodujúca bitka sa odohrala 12. septembra 1683 pri Viedni. Poľský kráľ Ján III. Sobieski prišiel na pomoc po tom, čo sa modlil v Čenstochovej pred milostivým obrazom Panny Márie. S tridsaťtisíc vojakmi sa pripojil k ďalším silám pod velením vojvodu Karola V. Leopolda, Maximiliána Emanuela z Bavorska a ďalších, čím vytvorili armádu s 65 000 vojakmi. Dvanásteho septembra ráno sa kresťanskí vojaci zúčastnili na svätej omši a s dôverou vyrazili do boja, kde porazili Turkov. Celý turecký tábor padol do rúk kresťanov a turecký veliteľ Kara Mustafa so svojimi bojovníkmi ušiel. Ján III. Sobieski s vďačným srdcom vstúpil do viedenského chrámu sv. Štefana, aby poďakoval za víťazstvo. Od tohto momentu začala moc Turkov v Európe slabnúť.
Všetci boli presvedčení, že za toto víťazstvo môžu ďakovať najmä Panne Márii. Pápež Inocent XI. preto z vďačnosti už v roku 1684 ustanovil sviatok Mena Panny Márie pre celú Cirkev. Pôvodne sa slávil v nedeľu v oktáve sviatku Narodenia Panny Márie, ale pápež sv. Pius X. ho presunul na 12. september. Po Druhom vatikánskom koncile sa sviatok slávi ako ľubovoľná spomienka.
Zdroj: Životopisy svätých