Gréckokatolíci sa zišli na svätouspenskom odpuste v pútnickej Ľutine

TK KBS, mp;pz | 21. 08. 2024 15:10



Foto: Michal Petrilák

Ľutina 21. augusta (TK KBS) Na najväčšom pútnickom mieste gréckokatolíkov v Ľutine sa počas uplynulého víkendu, 17. – 18. augusta, zišlo viac ako desaťtisíc veriacich na archieparchiálnej odpustovej slávnosti sviatku Zosnutia Presvätej Bohorodičky.



Duchovný program sa začal v sobotu posviackou vody na Mariánskej hore a pokračoval modlitbami molebenu a akatistu, po ktorých nasledovala v Bazilike minor modlitba celonočného bdenia (veľká večiereň a utiereň) sviatku Zosnutia Presvätej Bohorodičky. Sláveniu predsedal metropolita Jonáš Maxim. Výnimočnosťou tohto slávenia je obchod s uspenskou pláščenicou (plátno, na ktorom je vyobrazené usnutie Presvätej Panny) okolo Baziliky minor. Tento obrad uloženia do hrobu sa uskutočňuje počas lítijných stichýr večierne a podobne ako počas veľkého piatku si veriaci uctievajú presväté telo Krista uložené v hrobe, tak aj počas týchto odpustových dní mali veriaci v Ľutine možnosť uctiť si hrob Presvätej Bohorodičky.  



Po skončení celonočného bdenia nasledovala archijerejská svätá liturgia, ktorú slávil vladyka Jonáš, spolu s ním koncelebroval vladyka Marián Andrej Pacák CSsR a približne 40 kňazov s dvomi diakonmi. V homílii archimandrita Marko Durlák, protosynkel Prešovskej archieparchie, hovoril o starozákonnej arche zmluvy ako o predobraze Presvätej Bohorodičky. Tak ako v arche boli tabule Božieho zákona, ktoré dostal Mojžiš na hore Sinaj, tak v lone Presvätej Bohorodičky spočíval samotný Zákonodarca. A ako archa uchovávala mannu – chlieb z neba, Presvätá Bohorodička bola nositeľkou iného chleba – pokrmu, ktorý prináša večný život. Archimandrita Marko ďalej priblížil biblickú udalosť prenášania archy a postavu Oza, ktorý potom čo sa dotkol archy skonal a paralelne priblížil ikonografické vyobrazenie sviatku zosnutia Presvätej Bohorodičky, kde sa nachádza postava istého Žida Aftona, ktorý chcel poškvrniť telo Panny Márie avšak zásahom archanjela Michala prišiel o obe ruky, ktoré chceli spáchať hriech. V závere homílie otec Marko vyzval všetkých prítomných, aby si vzali Máriu k sebe domov. Tak ako to urobil aj starozákonný Dávid, hoci sa spočiatku bál.  



Po svätej liturgii pokračoval program v bazilike modlitbou parastasu za zosnulých biskupov, kňazov a veriacich. V rovnakom čase mali veriaci možnosť zúčastniť sa na mariánskej hore modlitby chvál, ktoré viedol otec František Sochovič a spoločenstvo Dvaja – Traja. O polnoci  bola slávená svätá liturgia, ktorej predsedal viceprovinciál redemptoristov otec Miroslav Bujdoš. 



V nedeľu ráno pokračoval program na hore slávením paraklisu, modlitbou ruženca a programom detí a mladých z farnosti Milpoš.



Slávnostnú nedeľnú archijerejskú svätú liturgiu slávil vladyka Jonáš Maxim, spolu s ním koncelebrovali vladyka Cyril Vasiľ SJ, vladyka Milan Lach SJ, vladyka Ján Babjak SJ a niekoľko desiatok kňazov a dvaja diakoni.



V homílii vladyka Jonáš hovoril o Presvätej Bohorodičke ako o mentorovi pre každého človeka na tejto Zemi. Vyzdvihol zaujímavý rozmer pomenovania Márie v Biblii. Evanjelisti pri svojich zmienkach Presvätú Bohorodičku stále nazývajú slovom Matka. Keď prichádza Mária k Alžbete, tak je tam zvolanie Alžbety: „Matka môjho Pána prichádza ku mne,“ alebo keď sa 12-ročný Ježiš stratí v Jeruzaleme, po jeho nájdení evanjelista Lukáš píše, že sa mu prihovorí Matka s výčitkou čo im to urobil, v Káne Galilejskej bola „aj jeho Matka“ a netreba zabudnúť na udalosť pod krížom, kde stala jeho Matka, ktorú odovzdáva apoštolovi Jánovi. Stále je označovaná ako Matka Ježišova, teda je vo vzťahu a práve v momente, keď on umiera odovzdáva ju Jánovi slovami: „Hľa, tvoj syn,“ aby nezostala opustená. Matka miluje a má byť milovaná. Aj táto naša púť je svedectvom našej lásky k nej. Sme tu preto, aby sme jej vzdali úctu, lebo ako hovorí sv. Ján Zlatoústy: „Každý jeden z nás sa narodil z matky.“  



Ďalej vladyka Jonáš pozval rozmýšľať nad úlohou matky v živote každého človeka. Lebo matky sú v skutočnosti takými duchovnými mentorkami väčšiny veriacich. Sú to práve ony, ktoré ako prvé učia deti sa prežehnať, učia prvé modlitby k Bohu, vedia milo napomenúť, objať a dokonale prejaviť svoju materinskú lásku. Toto robí aj nebeská Matka, učí, formuje, niekedy aj napomenie, objíma a neustále sa prihovára u svojho Syna za duše všetkých ľudí.  



Spevom svätú liturgiu viedol Katedrálny zbor sv. Cyrila a Metoda z Košíc, pod dirigentkou Luciou Lovašovou a počas svätého prijímania spievala speváčka ľudových a náboženských piesní Monika Kandráčová. Sobotňajšiu svätú liturgiu v priamom prenose vysielalo Rádio Lumen a nedeľnú TV LUX. Zároveň priame prenosy z oboch dní prinášala aj TV Logos.



Pútnická tradícia v Ľutine začala v polovici 19. storočia. Na sviatok Premenenia Pána, 19. augusta 1851 podľa juliánskeho kalendára, sa miestnej obyvateľke Zuzane Fekete zjavil sv. Mikuláš. Po opakovaných zjaveniach postavili veriaci na ľutinskej hore kríž. Ako dôkaz zjavení daroval sv. Mikuláš Zuzane mariánsku ikonu, ktorú mala odovzdať duchovnému otcovi ako dar do budúcej svätyne. Pápež Pius IX. vydal 24. mája 1855 dekrét o možnosti prijať v Ľutine odpustky. V roku 1988 bol chrám v Ľutine povýšený pápežom Jánom Pavlom II. na Baziliku minor. V roku 2010 bola Bazilika Zosnutia Presvätej Bohorodičky pričlenená zvláštnym putom duchovného príbuzenstva k Bazilike Santa Maria Maggiore v Ríme s privilégiom plnomocných odpustkov.



TK KBS informoval Michal Pavlišinovič




[naspat]


(C) TK KBS 2003 - 2024