Desať rokov po okupácii ISIS je v Mosule menej ako 50 kresťanských rodín

TK KBS, fid, ml; kj | 11. 06. 2024 10:49



Mosul 11. júna (Fides) Bolo to 10. júna 2014, keď sa džihádistickým militantom z Islamského štátu (IS) po prvýkrát podarilo vztýčiť svoje čierne vlajky v druhom irackom meste, zatiaľ čo vládne jednotky sa z metropoly stiahli. Pred príchodom džihádistov žilo v Mosule najmenej 1 200 kresťanských rodín. Mosul dobyl Islamský štát v roku 2017.



Odvtedy sa do svojich domovov natrvalo vrátilo len veľmi málo kresťanských utečencov. „Je tu asi 30 až 40 rodín, často nie kompletných. Mnohé z nich sú staršie. Niekoľko rodín prichádza a odchádza z iných miest, nepredstavujú stabilnú prítomnosť, ktorú by bolo možné zaznamenať,“ potvrdzuje pre agentúru Fides chaldejský biskup Paul Thabit Mekko. Dni dobytia Mósulu džihádistami sa považujú za začiatok obdobia traumy a bolesti, ktoré hlboko zmenili profil mesta, kedysi označovaného za miesto spolužitia rôznych náboženských komunít, pričom mesto je označované za kolísku jednej z najstarších kresťanských komunít na svete.



Ešte pred dvadsiatimi rokmi žilo v Mósule viac ako 100 000 kresťanov, ktorí boli súčasťou sociálnej štruktúry, v ktorej sunnitská väčšina žila v mieri spolu so šiitmi, jezídmi a inými menšinami. Po vojenskej intervencii pod vedením USA, ktorá viedla k zvrhnutiu režimu Saddáma Husajna v roku 2003, začal počet kresťanov klesať. Odvtedy sa zvýšilo sektárske násilie. V júni pred desiatimi rokmi opustilo Mosul mnoho kresťanských rodín ešte predtým, ako mesto úplne obsadili bojovníci IS.



Vtedajší chaldejský arcibiskup Mosulu Amel Shimon Nona pre agentúru Fides potvrdil, že drvivá väčšina z 1 200 kresťanských rodín opustila mesto. On a jeho kňazi našli útočisko v dedinách na Ninivskej planine, ako sú Kramles a Tilkif, vzdialených niekoľko desiatok kilometrov od Mosulu. Arcibiskup Nona zároveň poprel fámy o útokoch bojovníkov IS na kostoly. „Náš kostol zasvätený Duchu Svätému,“ povedal vtedajší arcibiskup agentúre Fides, „včera a predvčerom vyrabovali bandy zlodejov, zatiaľ čo mesto obsadil IS. Moslimské rodiny žijúce v okolí však zavolali islamistických militantov, ktorí zasiahli a ukončili rabovanie. Samotné moslimské rodiny nám zavolali, aby nám povedali, že teraz prevzali kostol a nedovolia, aby sa rabujúci vrátili.“



V nasledujúcich týždňoch exodus tisícov kresťanov z Mosulu pokračoval. Ich domy spolu s domami šiitov boli „označené“ ako domy, ktoré mohli vyvlastniť militanti a noví prívrženci Islamského štátu. Džihádisti dočasne uniesli dve mníšky a troch tínedžerov. V januári 2015 potom vojaci samozvaného „kalifátu“ vyhnali z Mosulu desať starších chaldejských a sýrskych katolíckych kresťanov, ktorí boli zhromaždení z dedín na Ninivskej planine a dočasne ubytovaní v druhom najväčšom irackom meste po tom, čo sa odmietli zrieknuť kresťanstva a konvertovať na islam.



Počas džihádistickej okupácie sa Mosul stal irackým hlavným mestom Islamského štátu. O rok neskôr, v júni 2015, ISIS kontroloval tretinu Iraku a takmer polovicu Sýrie, ohrozoval Líbyu a bol členom desiatok ozbrojených skupín na Blízkom východe a v Afrike. Vojenská operácia na ukončenie vlády džihádistov v Mósule v roku 2017 trvala niekoľko mesiacov. „Po siedmich rokoch,“ povedal biskup Paul Thabit Mekko pre agentúru Fides, „som presvedčený, že viac ako 90 percent kresťanov, ktorí utiekli z Mosulu, neuvažuje o návrate. To, čo videli, vytvorilo psychologický múr. Niektorí boli vyhnaní, iní sa cítili zradení. Nevieme, či sa situácia zmení. Dnes mnohí žijú v Ankawe, štvrti Erbilu obývanej kresťanmi, cítia sa tam bezpečnejšie, je tam viac možností pracovať. Neuvažujú o návrate do mesta, ktoré sa od ich čias veľmi zmenilo. Nepoznali by ho.“




[naspat]


(C) TK KBS 2003 - 2024