Pápež František: Mier je dielom našich rúk

TK KBS, VaticanNews mj; pz | 16. 05. 2024 15:19



Vatikán 16. mája (VaticanNews) Pápež sa podpísal pod úvod knihy „Spravodlivosť a mier sa pobozkajú“, ktorú vydali LEV a L'Arena v súvislosti s návštevou Verony, ktorá sa uskutoční v sobotu 18. mája. Pápež odsudzuje egoizmus, ktorý „keď sa stane osobným a spoločenským systémom, otvára dvere konfliktom“, a pripomína príbeh vojaka Dallasega, ktorý pretože bol veriaci, odmietol zabiť farára, ktorý bol rukojemníkom nacistov.



„Mier je dielom človeka“. Nevytvárajú ho len mocní „svojimi rozhodnutiami a medzinárodnými zmluvami, ktoré zostávajú politickými rozhodnutiami rovnako dôležitými a naliehavými ako kedykoľvek predtým“. Mier budujeme aj my, „v našich domovoch, v rodinách, medzi susedmi, na miestach, kde pracujeme, v štvrtiach, kde žijeme“. Budujeme ho tým, že pomôžeme migrantovi na ulici, navštívime osamelého starca, rešpektujeme zneužívanú Zem, prijímame každé nenarodené dieťa.



Budujeme ju na príklade postáv, ako je don Domenico Mercante. Bol to farár z veronských hôr, ktorého na konci vojny zajali nacistickí vojaci a vojak Leonardo Dallasega, ktorý ho odmietol zabiť, pretože bol veriaci, obaja brutálne zavraždení, ale obaja svedkovia toho, ako láska porazí každé násilie a smrť. „Tragická okolnosť“, píše pápež František, v ktorej však „nachádzame hlboký zmysel kresťanskej obety: dať svoj život za druhého aj za cenu vlastného“. Je to „tajomstvo Kristovej Veľkej noci: násilie a smrť sú porazené láskou a darovaním seba samého“. „Možno,“ dodáva pápež v úvode, „nebudeme nútení prelievať krv, aby sme vyznali svoju vieru, ako sa to stále deje v mnohých častiach sveta mnohým našim kresťanským bratom a sestrám, ale práve v maličkostiach sme povolaní svedčiť o pokojnej sile Kristovho kríža a o novom živote, ktorý sa z neho rodí: gesto odpustenia voči tým, ktorí nás urazili, znášanie nespravodlivej ohováračky, pomoc niekomu, kto bol odsunutý na okraj spoločnosti“.

Zborník vydaný pri príležitosti návštevy Verony



Spomienky na minulosť, odporúčania pre súčasnosť a prísľuby do budúcnosti sa prelínajú v úvode, ktorý pápež František podpísal pod knihu „Spravodlivosť a mier sa pobozkajú“. Je to antológia textov a myšlienok na tému „aktuálnejšiu než kedykoľvek predtým“, o vzťahu medzi spravodlivosťou a mierom, ktorý je cieľom návštevy Verony. Kniha, ktorú vydali LEV a L'Arena, vyšla dnes, 15. mája a bude sa bezplatne distribuovať spolu s veronským denníkom L'Arena pri príležitosti pápežovej návštevy.

Spravodlivosť a mier spojené dvojitou niťou



„Ak chýba spravodlivosť, je ohrozený mier; bez mieru je ohrozená spravodlivosť,“ píše pápež v texte. „Ako vždy platí, že spravodlivosť, chápaná ako cnosť odovzdávania toho, čo človek dlhuje Bohu a blížnemu, je spojená s pokojom v tom najautentickejšom a najvlastnejšom zmysle hebrejského slova šalom“. Pojem, ktorý označuje „ani nie tak neprítomnosť vojny, ako skôr plnosť života a prosperity“.

Sebectvo, ktoré sa stáva konfliktom



Mier umožňuje spravodlivosť, najprv medzi „obeťami“ každého konfliktu, rovnako ako sa „mier stáva predpokladom spravodlivej spoločnosti“. Oba tieto rozmery človeka však majú „svoju cenu“, hovorí pápež, ktorou je „boj proti vlastnému egoizmu“, teda „uprednostňovanie môjho pred naším“. Každý egoizmus „je nespravodlivý“ a „keď sa stane systémom osobného a spoločenského života, otvára dvere konfliktu, pretože na obranu svojich záujmov (alebo tých, ktoré za také považujeme),“ zdôrazňuje pápež, „je človek pripravený urobiť čokoľvek, dokonca aj premôcť blížneho, ktorý sa zo suseda stáva protivníkom, a teda nepriateľom. Byť ponížený, zrazený na kolená a porazený“.

Učenie Romana Guardiniho



Pápež František v tejto súvislosti cituje jednoznačné slová „veľkého Verončana“, ktorý vyrastal v Nemecku, Romana Guardiniho: „Sloboda nespočíva v nasledovaní osobnej alebo politickej svojvôle, ale v tom, čo si vyžaduje prirodzenosť bytia“. Práve Guardiniho výchovné pôsobenie a filozoficko-duchovné úvahy boli „majákom v mimoriadne temných časoch“, ako bolo Nemecko v 30. a 40. rokoch 20. storočia, „drvené strašným jarmom nacistického režimu“. Pápež pripomína, ako niektorí členovia Bielej ruže, skupiny mladých Nemcov, ktorí v Mníchove odsúdili nacizmus, „pili z Guardiniho filozofických a náboženských spisov“. „Z týchto čítaní,“ hovorí, „vzišla nenásilná akcia týchto mladých mužov a žien, ktorí sa písaním tajných letákov rozširovaných v meste snažili prebudiť svedomie ľudí otupených Hitlerovou totalitou. Za svoje rozhodnutie pre svedomie a slobodu zaplatili životom“.

Voľby pokoja a spravodlivosti „na dosah ruky“ na budovanie nového sveta



Práve týmto spôsobom, zdôrazňuje rímsky biskup, sa buduje mier: malými gestami, slovami, zvykmi. „Mier môžeme vytvárať tým, že pomôžeme migrantovi, ktorý žobre na ulici, že navštívime staršieho človeka, ktorý je sám a nemá sa s kým porozprávať, že znásobíme gestá starostlivosti a úcty voči chudobnej planéte Zem, tak zle zaobchádzanej naším vykorisťovateľským egoizmom, že prijmeme každé nenarodené dieťa, ktoré prichádza na svet, čo je gesto, ktoré bolo pre svätú Matku Terezu autentickým aktom mieru“.



Proti svetovej vojne „po častiach“ teda existujú „malé kúsky mieru“, ktoré „ak do seba zapadnú, vybudujú veľký mier“. „V týchto každodenných rozhodnutiach o mieri a spravodlivosti, ktoré máme na dosah ruky, môžeme zasiať semená začiatku nového sveta,“ ubezpečuje pápež, „v ktorom smrť nebude mať posledné slovo a život bude prekvitať pre všetkých“.



Salvatore Cernuzio, Martin Jarábek – Vatican News




[naspat]


(C) TK KBS 2003 - 2024