Vatikán 5. februára (VaticanNews) V čase, keď sú bratstvo a spolužitie ohrozované nespravodlivosťou a vojnami, ktoré sú vždy „porážkou ľudskosti“ pápež František vyjadruje podporu tým, ktorí pokračujú v uplatňovaní princípov a tém Dokumentu o ľudskom bratstve za svetový mier a spolužitie, podpísaného práve pred piatimi rokmi v Abú Zabí s veľkým imámom Al-Azharu Al-Tayyebom.
Pápež vyjadril svoje uznanie v posolstve účastníkom 4. medzinárodného kongresu Pluriel, univerzitnej platformy pre výskum islamu, ktorá združuje približne 180 vedcov a výskumníkov z 27 krajín zapojených do dialógu medzi kresťanmi a moslimami a ktorá sa v týchto dňoch stretla v Spojených arabských emirátoch, aby analyzovala vplyv a perspektívy dokumentu.
Nezostávajte len pri slovách
„Vo svete dbajme na to, aby náš sen o bratstve v mieri nezostal len slovami!“ Toto je pápežovo želanie, v ktorom zdôrazňuje nesmierne bohatstvo slova „dialóg,“ ktorý „nemožno zredukovať na diskusie pri stole.“ V súčasnej spoločnosti však existujú tri zlá, ktoré bránia tejto ceste, „tri nedostatky ľudského ducha, ktoré ničia bratstvo a ktoré je vhodné dobre identifikovať, aby sme znovu objavili múdrosť a pokoj.“
Prvým z nich je „nepoznanie druhého.“ Poznanie druhého, budovanie vzájomnej dôvery, zmena negatívneho obrazu, ktorý môžeme mať o tomto „bratovi v ľudstve“ v publikáciách, prejavoch a vyučovaní, je cestou k začatiu mierových procesov, ktoré sú prijateľné pre všetkých, zdôraznil František.
To je podľa pápeža cesta vpred, aby sme sa vyhli budovaniu civilizácie „antibrata,“ zjednodušene vnímaného ako nepriateľa. Bez výchovy založenej na úcte a poznaní druhého totiž mier nemá žiadnu hodnotu ani budúcnosť.
Učiť sa počúvať
Ľudská inteligencia, zdôrazňuje ďalej pápež, „sa môže rozvíjať len vtedy, ak zostane zvedavá a otvorená všetkým oblastiam reality a ak dokáže slobodne komunikovať plody svojich objavov,“ ale na to je potrebné počúvať.
Absencia počúvania je teda druhou pascou, ktorá škodí bratstvu. Aby bolo možné diskutovať, píše pápež, „je potrebné naučiť sa počúvať, to znamená mlčať a spomaliť, čo je opakom súčasného smerovania nášho čoraz rozptýlenejšieho postmoderného sveta, plného obrazov a hluku.“
Bez toho, aby podľahol emocionalite, ale aj bez toho, aby sa bál nevyhnutných nedorozumení.
Mať intelektuálnu prispôsobivosť
„Koľkým krivdám by sa dalo predísť,“ poznamenáva František, „keby sa viac praktizovalo počúvanie, mlčanie a pravdivosť, a to v rodinách, v politických či náboženských spoločenstvách, na samotných univerzitách a medzi národmi a kultúrami!“
Diskusia však predpokladá výchovu k intelektuálnej flexibilite, ktorej nedostatok je treťou prekážkou bratstva. „Vzdelávanie a výskum,“ uzatvára pápež, sa preto musia „zamerať na to, aby muži a ženy našich národov neboli strnulí, ale pružní, živí, otvorení inakosti, bratskí.“
Michele Raviart – VaticanNews