Vatikán 1. novembra (VaticanNews) Prostredníctvom Motu proprio Ad theologiam promovendam pápež František aktualizoval stanovy Pápežskej teologickej akadémie, ktorú vyzýva k „odvážnej kultúrnej revolúcii“, aby bola prorocká a viedla dialóg vo svetle Božieho zjavenia.
„Synodálnej, misionárskej a ‚vychádzajúcej‘“ Cirkvi môže zodpovedať len „‚vychádzajúca‘ teológia“, ktorá dokáže „prorocky interpretovať prítomnosť“ tým, že predvída „nové cesty do budúcnosti vo svetle Zjavenia“. V tejto perspektíve sa pápež František apoštolským listom vo forme Motu proprio Ad theologiam promovendam z 1. novembra 2023 rozhodol aktualizovať štatút Pápežskej teologickej akadémie. Akadémia, ktorú kánonicky založil Klement XI. 23. apríla 1718 s krátkym názvom Inscrutabili, aby „postavila teológiu do služby Cirkvi a svetu“, sa v priebehu rokov vyvinula ako „skupina učencov povolaných skúmať a prehlbovať teologické témy osobitného významu“.
Teraz je podľa pápeža čas zrevidovať normy, ktoré upravujú jej činnosť, „aby viac zodpovedali poslaniu, ktoré naša doba ukladá teológii“. Teologická reflexia, ktorá sa otvára svetu a človeku „s jeho problémami, ranami, výzvami a možnosťami“, musí vytvoriť priestor pre „epistemologické a metodologické prehodnotenie“, a preto je povolaná k „odvážnej kultúrnej revolúcii“. Potrebná je „zásadne kontextuálna teológia“, píše pápež, „schopná čítať a interpretovať evanjelium v podmienkach, v ktorých muži a ženy denne žijú, v rôznych geografických, sociálnych a kultúrnych prostrediach“.
Dialóg s rôznymi tradíciami a disciplínami
Teológia sa musí „rozvíjať v kultúre dialógu a stretnutia medzi rôznymi tradíciami a rôznymi poznatkami, medzi rôznymi kresťanskými konfesiami a rôznymi náboženstvami“, spresňuje apoštolský list, musí sa „otvorene konfrontovať so všetkými, veriacimi aj neveriacimi“. „Je to prístup transdisciplinarity“, upresňuje pápež František, ktorý treba chápať – čo opisuje apoštolská konštitúcia Veritatis gaudium – „ako kolokáciu a kvasenie všetkých poznatkov v priestore Svetla a Života, ktoré ponúka Múdrosť vychádzajúca z Božieho zjavenia“. Z tohto dôvodu musí teológia „využívať nové kategórie, ktoré vyvinuli iné formy poznania, aby originálne a s kritickým vedomím prenikla do právd viery a sprostredkovala ich a odovzdala Ježišovo učenie v dnešnom jazyku“.
Pastoračná pečať
Potom je tu príspevok, ktorý môže teológia „vniesť do súčasnej diskusie o ‚prehodnotení myslenia‘, pričom sa ukáže ako skutočné kritické poznanie, nakoľko je sapienciálnym poznaním“. Je poznaním, ktoré nesmie byť „abstraktné a ideologické, ale duchovné“, zdôraznil pápež František, ale je „vypracované na kolenách, plodné z adorácie a modlitby; je to transcendentné poznanie a zároveň vnímavé na hlas ľudu“. Je to „ľudová teológia“, ku ktorej pápež vyzýva, ktorá je „milosrdne adresovaná otvoreným ranám ľudstva a stvorenia a v záhyboch ľudských dejín, ktorým prorokuje nádej na konečné naplnenie“. V praxi musí podľa pápeža Františka teológia ako celok nadobudnúť „pastoračnú pečať“, a preto teologická reflexia musí vychádzať „z rôznych kontextov a konkrétnych situácií, do ktorých sú národy vsadené“, pričom sa musí dať „do služieb evanjelizácie“.
Staglianò: nová misia, ktorá zahŕňa celý Boží ľud
Ide o nové poslanie, ako hovorí predseda Pápežskej teologickej akadémie Mons. Antonio Staglianò, „ktoré má v každej oblasti poznania podporovať konfrontáciu a dialóg s cieľom osloviť a zapojiť do teologického výskumu celý Boží ľud, aby sa život ľudí stal teologickým životom“.
Prekožil Martin Jarábek