Vatikán predstavil zväzok, ktorý opisuje renováciu ikony Salus Populi

TK KBS, Vatican News, ml; pz | 03. 03. 2023 10:55



Vatikán 3. marca (Vatican News) Vatikán predstavil zväzok, ktorý opisuje nedávnu renováciu mariánskej ikony uchovávanej v Bazilike Santa Maria Magiore v Ríme.





Sto návštev za desať rokov. To sú údaje, ktoré hovoria o hlbokom vzťahu pápeža Františka k nedávno obnovenej mariánskej ikone Salus Populi Romani. Práve významné zásahy vykonané výnimočnými odborníkmi sú ilustrované v zborníku, ktorý vydala riaditeľka Vatikánskych múzeí Barbara Jatta (Salus Populi Romani, Il restauro dell'antica icona della Basilica Papale di Santa Maria Maggiore, Musei Vaticani, 2022) a ktorý bol koncom februára predstavený v Ríme v rámci kultúrnej ponuky Vatikánskych múzeí.



Arcikňaz Baziliky Panny Márie Väčšej, kardinál Stanislaw Rylko, pripomenul nielen zastávky pápeža Františka pred a po každej apoštolskej ceste, ale aj Eucharistiu, ktorú pápež slávil 28. januára 2018, keď sa na konci takmer osemmesačného úsilia vedeného s veľkou profesionalitou vrátil obraz na uctievanie do kaplnky Borghese (špeciálne objednanej Piom V. v roku 1613) po tom, čo bol po stáročia nad dverami bazilikálnej krstiteľnice a potom v lodi.



Salus Populi Romani je na ikonu pomerne veľká (117 x 79 cm) a ide o maľbu na dreve v byzantskom štýle, ktorá sa považuje - aj na základe najnovších rádiokarbónových odčítaní uvedených v prezentácii zväzku - nie za dielo svätého Lukáša, ako sa po stáročia tradovalo, ale za neskoršie. „Ak sa v ikonografii Matky s dieťaťom mieša grécky typ Hodegetria s typom Glykofila (Eleusis) a pripomína predkonoklastický kánon raného byzantského umenia typický pre 8. - 9. stor. Barbara Jatta vysvetlila, že „diferencované chromatické zmesi farieb, ktoré striedajú kaligrafické opisy odevov a doplnkov so štruktúrovanými štruktúrami rúk a tváre, približujú maľbu k podobným produktom rímskeho stredoveku a v dôsledku toho ju zaraďujú medzi 11. a 13. storočie“.



V každom prípade ide o maľbu, ktorá bola do Ríma privezená z Jeruzalema a dnes sa prezentuje jemnou farebnosťou pôvodných tvárí, celým plášťom Panny Márie, zlatým plášťom Dieťaťa Ježiša, knihou a ďalšími predtým takmer neurčitými plochami. Po odstránení vrstiev lepidla a zoxidovanej farby sa celkový stav javil ako relatívne uspokojivý, až na poškodenia spôsobené aplikáciou zlatej tlače. Najmä v oblasti aureoly umožnilo odstránenie červenkastého pigmentu, ktorý bol prekrytý, obnovenie rytín a pôvodného zlata a v oblasti Dieťaťa sa znovu objavilo starobylé trojdielne delenie, ktoré poskytlo nové svetlo. Bol vyrobený aj nový relikviár, identický, ale s držadlami a menej hrubý, aby bol ľahšie ovládateľný počas pohybov, ktoré sa očakávajú napríklad počas osláv výročia, ale zároveň dokázal stabilizovať mikroklímu. Treba tiež povedať, že pod vedeckým dohľadom Vatikánskych múzeí bola zreštaurovaná aj baroková stena oltára v kaplnke, kde je uložená svätá ikona.



Zbožnosť ľudu vždy sprevádzala zbožnosť pápežov. V roku 593 pápež Gregor niesol mariánsku ikonu v procesii, aby ukončil mor, ktorý v tom čase zúril. V roku 1571 sa Pius V. modlil k ikone, aby dosiahol víťazstvo v bitke pri Lepante. V roku 1837 Gregor XVI. prosil o ukončenie epidémie cholery. Pápeži dvadsiateho storočia, od Pavla VI. po Benedikta XVI. si Salus populi romani uctili pri mnohých príležitostiach a Ján Pavol II. ho vymenoval za patróna Svetových dní mládeže. Počas pandémie Covid-19 sa pápež František 15. marca 2020 modlil pred touto ikonou a o niekoľko dní neskôr, 27. marca, ju dal priniesť na Námestie svätého Petra, aby počas mimoriadnej modlitby prosil o ukončenie vtedajšej dramatickej situácie.



Možno si predstaviť,“ zdôraznila riaditeľka Vatikánskych múzeí Barbara Jatta, „zvláštne zbožné emócie, ktoré sprevádzali všetkých od chvíle, keď obraz Panny Márie v sprievode dvoch karabinierov opustil arcibiskupský palác, až do okamihu, keď bol vrátený na svoje miesto. Bola to chvíľa zvláštneho dojatia,“ zverila sa, „keď už prvé dotyky odhalili pleť s farbami, ktoré boli rozhodne iné, než na aké bol človek zvyknutý. Zdalo sa mi to "priveľa“, povedala riaditeľka a vysvetlila, že si to vyžadovalo súhlas pápeža Františka, ktorý potvrdil svoju plnú dôveru v odborníkov. Dnes môže každý obdivovať výsledok - renovácia umocnila príjemne hieratický vzhľad Matky Božej, ktorá ochraňuje všetkých obyvateľov Ríma.




[naspat]


(C) TK KBS 2003 - 2024