Anjel Pána: tri pokušenia Ježiša boli naviazanosť, nedôvera a moc

TK KBS, VaticanNews, mj, rp | 27. 02. 2023 07:01



Vatikán 27. februára (VaticanNews) Napriek zamračenej oblohe a miernemu dažďu sa na Námesti sv. Petra zhromaždili tisíce ľudí, aby sa modlili so Svätým Otcom. V početných skupinách boli aj pútnici zo Slovenska a medzi nimi študenti z Katolíckej univerzity v Ružomberku. Po modlitbe Anjel Pána pápež vyzval k modlitbe za pokoj vo svete. Zvlášť spomenul Svätú zem, Burkina Faso a Ukrajinu.



Pápež František vo svojich výzvach osobitne spomenul Svätú zem, odkiaľ stále prichádzajú bolestné správy a povedal: „toľko zabitých ľudí, dokonca aj detí... 



Ako sa dá zastaviť táto špirála násilia? Opätovne vyzývam, aby dialóg zvíťazil nad nenávisťou a pomstou, a modlím sa k Bohu za Palestínčanov a Izraelčanov, aby s pomocou medzinárodného spoločenstva našli cestu bratstva a pokoja.“



Ďalej pápeža znepokojuje aj situácia v Burkina Faso, kde ako povedal Svätý Otec: „pokračujú teroristické útoky. Vyzývam vás, aby ste sa modlili za obyvateľov tejto drahej krajiny, aby kvôli násiliu, ktoré zažili, nestratili vieru v cestu demokracie, spravodlivosti a mieru.“



Dnes ráno sa pápež so zármutkom dozvedel o stroskotaní lode, ku ktorému došlo na kalábrijskom pobreží neďaleko Crotone. Už sa našlo štyridsať mŕtvych vrátane mnohých detí. Svätý Otec vyzval k modlitbe: „Modlím sa za každého z nich, za nezvestných a za ostatných preživších migrantov. Ďakujem tým, ktorí priniesli pomoc, a tým, ktorí poskytujú útočisko. Nech Panna Mária podporuje týchto našich bratov a sestry.“ Záverom pripomenul pápež tragédiu vojny na Ukrajine. A vyzval veriacich slovami: „nezabúdajme na bolesť sýrskeho a tureckého ľudu nad zemetrasením.“



Príhovor pred modlitbou Anjel Pána



 



1. pôstna nedeľa, 26. februára 2023



Drahí bratia a sestry, dobrý deň!



Evanjelium tejto prvej pôstnej nedele nám predstavuje Ježiša na púšti pokúšaného diablom (porov. Mt 4,1-11). Diabol znamená „rozdeľovač“. Diabol chce vždy vytvárať rozdelenie. To je to, čo chce vtedy, keď pokúšal Ježiša. Pozrime sa teda, od koho chce diabol oddeliť Ježiša - a akým spôsobom ho pokúša.



Od koho chce diabol Ježiša oddeliť? Potom ako prijal krst od Jána v Jordáne a Otec Ježiša nazval: „môj milovaný Syn“ (Mt 3,17) a potom ako na neho zostúpil Duch Svätý v podobe holubice (porov. v. 16). Evanjelium nám takto predstavuje tri božské osoby zjednotené v láske. Potom Ježiš sám povie, že prišiel na svet, aby aj nás urobil účastnými na jednote medzi ním a Otcom (porov. Jn 17,11). Diabol, naopak, robí pravý opak: vstupuje na scénu, aby Ježiša oddelil od Otca a odvrátil ho od jeho poslania jednoty pre nás. Vždy rozdeľuje.



Pozrime sa teraz, akým spôsobom sa pokúša rozdeľovať. Diabol chce využiť ľudský stav Ježiša, ktorý je slabý, pretože sa štyridsať dní postil a je hladný (porov. Mt 4,2). Zlý sa mu potom pokúša vštepiť tri silné „jedy“, aby ochromil jeho poslanie jednoty. Týmito jedmi sú pripútanosťnedôvera a moc. Predovšetkým jed pripútanosti k veciam, pripútanosti k potrebám; presvedčivou argumentáciou sa diabol snaží Ježišovi vsugerovať: „Si hladný, prečo sa musíš postiť? Počúvaj svoju potrebu a uspokoj ju, máš na to právo a tiež máš aj moc: premeň kamene na chlieb“. Také bolo prvé pokušenie.



Potom druhý jed, nedôvera: „Si si istý,“ naznačuje zlý, „že Otec chce tvoje dobro? Vystav ho skúške, vydieraj ho! Vrhni sa z najvyššieho bodu chrámu a prinúť ho, aby urobil, čo ty chceš“. Nakoniec moc: „Svojho Otca nepotrebuješ! Načo čakať na jeho dary? Riaď sa kritériami sveta, vezmi si všetko sám a budeš mocný!“ Tri pokušenia Ježiša. Aj my zažívame tieto tri pokušenia, neustále. Je to strašné. Ale presne tak je to aj u nás: pripútanosť k veciam, nedôvera a túžba po moci sú tri rozšírené a nebezpečné pokušenia, ktoré diabol používa, aby nás oddelil od Otca a aby sme sa už necítili ako bratia a sestry medzi sebou, používa ich aby nás priviedol k osamelosti a zúfalstvu. To chcel urobiť diabol, to chce urobiť aj nám: priviesť nás do zúfalstva!



Ježiš však nad pokušením víťazí. A ako víťazí? Tým, že sa vyhýba debate s diablom a odpovedá mu Božím slovom. Toto je dôležité: s diablom sa nediskutuje, s diablom sa nerozpráva. Ježiš mu čelí Božím slovom. Cituje tri vety z Písma, ktoré hovoria o slobode od vecí (porov. Dt 8,3), o dôvere (porov. Dt 6,16) a o službe Bohu (porov. Dt 6,13), tri vety, ktoré sú v protiklade s pokušením. S diablom sa nikdy nerozpráva, nevyjednáva s ním, ale odmieta jeho úklady blahodarnými slovami Písma. Je to výzva aj pre nás: S diablom sa nediskutuje! Človek ho neporazí tým, že s ním bude vyjednávať, lebo je silnejší ako my. Diabla porazíme tým, že mu budeme s vierou odpovedať Božím slovom. Takto nás Ježiš učí brániť jednotu s Bohom a jednotu medzi sebou navzájom proti útokom rozdeľovača. Božie slovo je Ježišovou odpoveďou na diablove pokušenie.



Pýtajme sa sami seba: Aké miesto má v mojom živote Božie slovo? Utiekam sa k Božiemu slovu vo svojich duchovných zápasoch? Ak sa mi opakuje nejaká neresť alebo pokušenie, prečo si nenechám pomôcť a nevyhľadám verš z Božieho slova, ktorý na túto neresť odpovedá? Potom, keď príde pokušenie, recitujem ho, modlím sa ho, dôverujúc v Kristovu milosť. Skúsme to, pomôže nám to v pokušeniach, veľmi nám pomôže, pretože medzi hlasmi, ktoré sa v nás zmietajú, zaznie ten blahodarný hlas Božieho slova.



Nech nás Mária, ktorá prijala Božie slovo a svojou pokorou porazila pýchu rozdeľovača, sprevádza v duchovnom zápase pôstu.



(Preklad Slovenská redakcia Vatikánskeho rozhlasu – Vatican News: Andrej Klapka)







[naspat]


(C) TK KBS 2003 - 2024