Pápež František: Veriaci laici nie sú v Cirkvi len „hosťami“

TK KBS, Vatican News, mj; pz | 18. 02. 2023 21:39



Vatikán 18. februára (VaticanMedia) Dnes 18. februára prijal pápež František vo Vatikáne predsedov a zástupcov komisií pre laikov pri biskupských konferenciách a navrhol im cestu, ktorou sa majú spoločne vydať, aby dospeli k „Božiemu misionárskemu ľudu“: dráma Cirkvi spočíva v tom, že hoci Ježiš stále klope na dvere zvnútra, lebo ho nechceme pustiť von.







„Boh nám stále ukazuje cestu spoločenstva, spoločného kráčania“, pozvanie „prekonať postoj dvoch koľajníc, ktoré sú vedľa seba, ale nikdy sa nestretnú“. Povedal pápež František, keď dnes ráno prijal v Novej sále synody predsedov a zástupcovo komisií pre laikov pri biskupských konferenciách, ktoré sa zúčastnili na konferencii organizovanej Dikastériom pre laikov, rodinu a život. Pápež František pritom pripomenul, že „potreba oceniť laikov nezávisí od nejakej teologickej novoty“, ale vychádza zo „správnej vízie Cirkvi“, teda „Cirkvi ako Božieho ľudu, ktorého sú laici plnohodnotnou súčasťou spolu s vysvätenými služobníkmi“. Od pápeža zaznela výzva pre približne dvesto prítomných, aby uznali, že „laik nie je neveriaci, ale pokrstený“, a je vhodnejší pre neho výraz „učeník, brat“, ako sa v Novom zákone používal pre všetkých, „veriacich laikov aj vysvätených služobníkov“.



Spoločenstvo je viac ako len súčet jeho súčastí



Svätý Otec František na úvod prítomným pripomenul, že „je pred nami ešte dlhá cesta, aby Cirkev žila ako jedno telo, ako skutočný Boží ľud“, ale je to Boh, kto nám ukazuje cestu vpred tým, že je „spoločenstvom troch Osôb“. Rímsky biskup teda hovorí o mnohých „paralelných koľajniciach, ktoré sa nikdy nestretnú“ napriek tomu, že sú blízko pri sebe. Všetci sme povolaní prekonať tieto prekážky:



Rímska kúria je oddelená od jednotlivých cirkví, biskupi sú oddelení od kňazov, mladí sú oddelení od starších, manželia a rodiny sú málo zapojení do života spoločenstva, charizmatické hnutia sú oddelené od farností atď. To je v súčasnosti najvážnejšie pokušenie.



Boží ľud zjednotený v misii



Pápež zdôraznil, že celý Boží ľud je zjednotený jedinou vierou, nie je to „ani populizmus, ani elitárstvo, ale svätý veriaci Boží ľud“, ktorý je „oživovaný tým istým posväcujúcim Duchom a zameraný na to isté poslanie ohlasovať milosrdnú lásku Boha Otca“. Tento posledný aspekt, jednota v poslaní, je rozhodujúci:



Synodalita nachádza svoj zdroj a konečný cieľ v misii: rodí sa z misie a je orientovaná na misiu. Zdieľanie poslania totiž zbližuje pastierov a laikov, vytvára spoločenstvo úmyslov, prejavuje komplementárnosť rôznych chariziem, a preto vo všetkých vzbudzuje túžbu kráčať spoločne.



Nechýbajú príklady, počnúc Kristom, končiac svätým Pavlom a opäť „veľkými okamihmi misijného impulzu v Cirkvi“:



Vidíme to u samotného Ježiša, ktorý sa od začiatku obklopil skupinou učeníkov, mužov a žien, a prežíval s nimi svoju verejnú službu. A keď poslal Dvanástich, aby ohlasovali Božie kráľovstvo, poslal ich „po dvoch“. To isté vidíme u svätého Pavla, ktorý vždy evanjelizoval spolu so spolupracovníkmi, vrátane laikov a manželských párov. Nie sám. A tak to bolo aj vo chvíľach veľkej obnovy a misijného rozmachu v dejinách Cirkvi: pastieri a veriaci laici spolu. Nie izolovaní jednotlivci, ale ľud, ktorý evanjelizuje! Svätý Boží ľud.



Všetci sme učeníci



Po tom, ako pripomenul dôležitosť formácie laikov, „nevyhnutnej pre prežívanie spoluzodpovednosti“, pokiaľ nie je „obmedzená iba na teoretické myšlienky“, ale „aj praktická“, pápež vyzval všetkých, aby obnovili integrálnu ekleziológiu, tak „ako to bolo v prvých storočiach - všetko zjednotené v príslušnosti ku Kristovi“, a tak aby sme prekonali „sociologickú víziu, ktorá rozlišuje triedy a spoločenské hodnosti a ktorá je v podstate založená na moci priradenej každej kategórii“:



Dôraz by sa mal klásť na jednotu, a nie na rozdelenie. Laik by sa mal skôr považovať za pokrsteného, za člena svätého Božieho ľudu. Slovo „laik“ sa v Novom zákone nevyskytuje, ale hovorí sa o „veriacich“, „učeníkoch“, „bratoch“, „svätých“, teda o pojmoch, ktoré sa vzťahujú na všetkých: veriacich laikov i vysvätených služobníkov.



Pápežove myšlienky potom smerujú k Listu Laodicejskej cirkvi, „keď Ježiš hovorí, že som pri dverách a klopem“. Ale „dnešná dráma Cirkvi spočíva v tom, že Ježiš naďalej klope na dvere, ale zvnútra, pretože ho nepúšťame von! Toľkokrát je Cirkev uväznená, nemôže Pána pustiť von. Pán prišiel na misiu a chce, aby sme boli misionármi“. 



Väčšia spolupráca, ocenenie laikov, osobitné vyzdvihnutie žien



Takto prežívaná spoluzodpovednosť medzi laikmi a pastiermi umožní „prekonať dichotómie, obavy a vzájomné rozdiely“. Podľa pápeža Františka „je čas na to, aby pastieri a laici kráčali spoločne, a to v každej oblasti Cirkvi a v každej časti sveta“. Z toho vyplýva výzva na väčšie uznanie laikov, pričom sa osobitne myslí na ženy:



Veriaci laici nie sú v Cirkvi len  „hosťami“, sú v nej doma, preto sú povolaní starať sa o svoj dom. Laici, a najmä ženy, musia byť viac oceňovaní pre svoje schopnosti a ľudské i duchovné dary pre život farností a diecéz. Môžu prinášať ohlasovanie evanjelia v ich „každodennom“ jazyku, zapájať sa do rôznych foriem kázania. Môžu spolupracovať s kňazmi pri formácii detí a mladých ľudí, pomáhať snúbencom pri ich príprave na manželstvo a sprevádzať ich v manželskom a rodinnom živote. Pri príprave nových pastoračných iniciatív na všetkých úrovniach, miestnej, národnej i univerzálnej, sa s nimi treba vždy poradiť. Musia dostať hlas v pastoračných radách jednotlivých cirkví. Musia byť prítomní v úradoch diecéz. Môžu pomáhať pri duchovnom sprevádzaní ostatných laikov a tiež prispieť svojím dielom pri formácii seminaristov a rehoľníkov.



Pápež potom pripomína otázku, ktorú mu položili, a to, či môže byť duchovným vodcom aj laik. Odpovedá, že je to „laická charizma, nie kňazská“, záleží na tom, „či vám Pán dá túto schopnosť“. Z toho vyplýva dôležitosť úlohy laikov aj v sekulárnom prostredí:



A spolu s pastiermi musia vydávať kresťanské svedectvo v sekulárnych prostrediach: vo svete práce, kultúry, politiky, umenia, sociálnej komunikácie.



Na záver od pápeža varovanie: Neupadnite do klerikalizmu. „Klerikalizovaní laici, povedal pápež František, „sú chorobou v Cirkvi“.




[naspat]


(C) TK KBS 2003 - 2024