Svätý Otec začal na audiencii nový cyklus katechéz - o rozlišovaní

TK KBS, RV jb; ml | 31. 08. 2022 12:50



Vatikán 31. augusta (RV) „Rozlišovanie“ – to je téma nového cyklu katechéz, ktorý začal pápež František pri generálnej audiencii v dnešnú stredu 31. augusta. Osobitnou výzvou pamätal na Irak, ktorý sa nachádza v napätej situácii. V súvislosti s tematickým „Časom stvorenstva“, ktorý sa začne 1. septembra, pápež František zdôraznil dôležitosť starostlivosti o životné prostredie.



Pri stretnutí s pútnikmi z celého sveta boli dnes v Aule Pavla VI. aj skupiny slovenských pútnikov z viacerých laických hnutí sprevádzaných svojimi kňazmi. Nechýbal ani mladomanželský pár z Bratislavy.



Po 18-dielnom cykle katechéz o zmysle a hodnote staroby prešiel dnes pápež František k novému cyklu nazvanému „Rozlišovanie“. Prvej časti dal názov v podobe otázky „Čo znamená rozlišovať?“



Vatikan, generalna, audiencia



Po katechéze dnes Svätý Otec vyslovil niekoľko výziev. Zvlášť povzbudil k modlitbe za Irak na podporu dialógu a bratstva v súčasnej náročnej vnútropolitickej situácii v krajine:



„So znepokojením sledujem násilné udalosti v Bagdade v posledných dňoch. Prosme Boha v modlitbe, aby daroval irackému ľudu pokoj. Minulý rok som mal to potešenie krajinu navštíviť a na vlastnej koži som pocítil jej veľkú túžbu po normálnosti a pokojnom spolunažívaní rôznych náboženských komunít, ktoré ju tvoria. Dialóg a bratstvo sú  cestou, ako čeliť súčasným ťažkostiam a dosiahnuť tento cieľ.“



V príhovore početným Poliakom Svätý Otec pripomenul zajtrajšie smutné výročie začiatku Druhej svetovej vojny, pričom poukázal aj na súčasný kontext, keď je svet opäť konfrontovaný s vojnou: „dnes zažívame tretiu...“ Odkaz pápeža reprodukovalo vatikánske Tlačové stredisko: „Zajtra si pripomeniete výročie vypuknutia Druhej svetovej vojny, ktorá tak bolestne poznačila poľský národ. Pamätanie na prežitú minulosť nech vás povzbudí, aby ste pestovali mier v sebe, vo svojich rodinách, v spoločenskom a medzinárodnom živote. Nech vás Panna Mária podporuje v každodennej voľbe dobra, spravodlivosti a solidarity s tými, ktorí to potrebujú, a nech vo vašich srdciach vzbudzuje nádej, radosť a vnútornú slobodu.“



Dátum 1. september je už niekoľko rokov v Cirkvi z iniciatívy pápeža Františka začiatkom tematického obdobia na senzibilizáciu k zodpovednému vzťahu k životnému prostrediu. Pri generálnej audiencii to Svätý Otec pripomenul touto výzvou: „Zajtra budeme sláviť Svetový deň modlitieb za tvorstvo a začiatok Času stvorenstva, ktorý sa zavŕši 4. októbra, na sviatok svätého Františka z Assisi. Nech tohtoročná téma „Počúvaj hlas stvorenia“ pomôže všetkým v konkrétnom záväzku starostlivosti o náš spoločný domov. Vydaná napospas našim konzumným výstrelkom, sestra matka Zem vzdychá a prosí nás, aby sme ju prestali zneužívať a ničiť. V tomto Čase stvorenstva sa modlime, aby samity OSN COP27 a COP15 zjednotili ľudskú rodinu v rozhodnom riešení dvojitej krízy klíma a úbytku biodiverzity.“





Ako úvod ku katechéze zazneli vybrané časti z Matúšovho evanjelia:



„[Ježiš povedal]: Nebeské kráľovstvo sa podobá pokladu ukrytému v poli. Keď ho človek nájde, skryje ho a od radosti z neho ide, predá všetko, čo má, a pole kúpi. A zasa nebeské kráľovstvo sa podobá sieti, ktorú spustia do mora a ona zachytáva všetky druhy. Keď je plná, vytiahnu ju na breh, posadajú si, dobré vyberú do nádob a zlé vyhodia von.“ (Mt 13,44.47-48)



Čo znamená rozlišovať?



1. katechéza z cyklu O rozlišovaní



Drahí bratia a sestry, dobrý deň!



Dnes začíname nový cyklus katechéz: ukončili sme katechézy o starobe, teraz začíname nový cyklus na tému rozlišovania. Rozlišovanie je dôležitý úkon, ktorý sa týka každého, pretože rozhodovanie je podstatnou súčasťou života. Rozlišovanie možností. Človek si vyberá jedlo, šaty, štúdium, prácu, vzťah. Vo všetkých týchto prípadoch sa konkretizuje životný projekt, a konkretizuje sa aj náš vzťah s Bohom.



V evanjeliu Ježiš hovorí o rozlišovaní pomocou obrazov z bežného života, napríklad opisuje rybárov, ktorí si vyberajú dobré ryby a zlé vyhadzujú, alebo obchodníka, ktorý vie spomedzi mnohých perál určiť tú s väčšou hodnotou. Alebo ten, kto pri oraní poľa narazí na niečo, čo sa ukáže byť pokladom (porov. Mt 13,44-48).



Vo svetle týchto príkladov sa rozlišovanie predstavuje ako cvičenie inteligencie, ale aj znalosti a tiež vôle, aby sme zachytili priaznivý okamih: to sú podmienky pre urobenie dobrého rozhodnutia. Na správne rozhodnutie je potrebná inteligencia, znalosť i vôľa. A rozlišovanie nás aj niečo stojí, aby sa mohlo premietnuť do skutočnosti. Aby rybár vykonával svoje povolanie čo najlepšie, musí počítať s únavou, dlhými nocami strávenými na mori a s vyhodením časti úlovku, pričom sa musí zmieriť so stratou zisku v prospech tých, pre ktorých je určený. Obchodník s perlami neváha minúť všetko, aby si danú perlu kúpil, a rovnako koná aj ten, ktorý narazil na poklad. Sú tu neočakávané, neplánované situácie, v ktorých je nevyhnutné uvedomiť si dôležitosť a naliehavosť rozhodnutia, ktoré treba urobiť. Rozhodnutia musí robiť každý človek, nikto ich neurobí za nás. Ten, kto je dospelý, slobodný môže v určitom okamihu požiadať o radu a premýšľať nad ňou, ale rozhodnutie je jeho vlastné; nemôže povedať: „Prišiel som o toto, pretože rozhodol môj manžel, rozhodla moja žena, rozhodol môj brat“: nie! Ty sám musíš robiť rozhodnutie, rozhodnutie musí robiť každý z nás, a preto je dôležité vedieť rozlišovať: aby sme sa dobre rozhodli, je potrebné vedieť rozlišovať.



Evanjelium naznačuje ďalší dôležitý aspekt rozlišovania: zapájajú sa do neho city. Kto našiel poklad, tomu nerobí problém všetko predať, taká veľká je jeho radosť (porov. Mt 13,44). Výraz, ktorý používa evanjelista Matúš, označuje celkom osobitnú radosť, akú nemôže dať nijaká ľudská skutočnosť, a naozaj sa v evanjeliu objavuje len na niekoľkých miestach, ktoré všetky odkazujú na stretnutie s Bohom. To je tá radosť mudrcov, keď po dlhej a namáhavej ceste opäť uvidia hviezdu (porov. Mt 2,10). Radosť. Je to tá radosť žien, ktoré sa vracajú od prázdneho hrobu po tom, čo počuli anjelovu zvesť o vzkriesení (porov. Mt 28,8). Je to radosť tých, ktorí našli Pána. Urobiť dobré rozhodnutie, správne rozhodnutie, ťa vždy privádza k tej konečnej radosti; možno na ceste treba pretrpieť trochu neistoty, premýšľať, hľadať, ale správne rozhodnutie ťa nakoniec obdarí radosťou.



Pri poslednom súde bude Boh robiť rozlišovanie – to veľké rozlišovanie –, ktoré sa bude týkať nás. Obrazy roľníka, rybára a obchodníka sú príkladom toho, čo sa deje v nebeskom kráľovstve, kráľovstve, ktoré sa prejavuje v bežných životných činnostiach, ktoré si vyžadujú zaujať postoj. Preto je také dôležité vedieť rozlišovať: veľké rozhodnutia môžu vyplynúť z okolností, ktoré sa na prvý pohľad zdajú byť druhoradé, ale ukážu sa rozhodujúce. Napríklad, spomeňme si na prvé stretnutie Andreja a Jána s Ježišom, stretnutie, ktoré sa rodí z jednoduchej otázky: „Rabbi, kde bývaš?“ – „Poďte a uvidíte“ (porov. Jn 1,38-39), hovorí Ježiš. Len pár slov, tie sú však začiatkom premeny, ktorá krok za krokom poznačí celý život. Evanjelista bude aj po rokoch spomínať na toto stretnutie, ktoré ho navždy zmenilo, bude si pamätať aj hodinu: „Boli asi štyri hodiny popoludní“ (v. 39). Je to hodina, keď sa v jeho živote stretol čas a večnosť. A v dobrom, správnom rozhodnutí sa stretáva Božia vôľa s našou vôľou; stretáva sa súčasná cesta s tou večnou. Urobiť správne rozhodnutie, po prejdenej ceste rozlišovania, znamená uskutočniť toto stretnutie: času s večnosťou.



Takže poznanie, skúsenosť, city, vôľa: to sú niektoré z nevyhnutných prvkov rozlišovania. V priebehu týchto katechéz uvidíme ďalšie, rovnako dôležité.



Rozlišovanie - ako som už povedal - si vyžaduje námahu. Podľa Biblie život, ktorý máme pred sebou, nie je vopred zabalený balík, ktorý musíme žiť: nie! Musíme sa v ňom neustále rozhodovať, podľa skutočností, ktoré prichádzajú. Boh nás pozýva vyhodnocovať a voliť si: stvoril nás slobodných a chce, aby sme svoju slobodu uplatňovali. Preto je rozlišovanie náročné.



Často sme to zažili: vybrali sme si niečo, čo sa nám zdalo dobré, a predsa to dobré nebolo. Alebo vedeli sme, čo je naše skutočné dobro, a nevybrali sme si ho. Človek sa na rozdiel od zvierat môže zmýliť, môže byť neochotný správne sa rozhodnúť. A Biblia to ukazuje už na svojich prvých stránkach. Boh dáva človeku presný pokyn: ak chceš žiť, ak sa chceš tešiť zo života, pamätaj, že si stvorenie, že nie si kritérium dobra a zla a že rozhodnutia, ktoré urobíš, budú mať následky pre teba, pre iných a pre svet (porov. Gn 2,16-17); môžeš urobiť zo zeme nádhernú záhradu alebo ju môžeš premeniť na púšť smrti. To je základné učenie: nie je náhoda, že ide o prvý dialóg medzi Bohom a človekom. Dialóg je v tomto: Pán dáva poslanie, máš konať to a to, a človek na každom kroku musí rozlišovať, aké rozhodnutie má urobiť. Rozlišovanie je tá úvaha mysle, srdca, ktorú musíme urobiť pred prijatím rozhodnutia.



Rozlišovanie je namáhavé, ale pre život nevyhnutné. Vyžaduje si, aby som poznal sám seba, aby som vedel, čo je pre mňa dobré tu a teraz. Predovšetkým si vyžaduje synovský vzťah s Bohom. Boh je Otec a nenecháva nás samých, je vždy ochotný poradiť nám, povzbudiť nás, prijať nás. Nikdy však nevnucuje svoju vôľu. Prečo? Pretože chce byť milovaný, a nie obávaný. A Boh tiež chce, aby sme boli synmi a dcérami, nie otrokmi: slobodnými deťmi. A láska sa dá žiť len v slobode. Aby sa človek naučil žiť, musí sa naučiť milovať, a na to je potrebné rozlišovať: čo môžem robiť teraz, keď mám pred sebou túto alternatívu? Aby to bolo znakom väčšej lásky, väčšej zrelosti v láske. Prosme nech nás vedie Duch Svätý! Vzývajme ho každý deň, najmä vtedy, keď musíme robiť rozhodnutia. Ďakujem.



Preložila: Slovenská redakcia Vatikánskeho rozhlasu – Vatican News



_

Aktualizované: 31.8.2022, 17:07




[naspat]


(C) TK KBS 2003 - 2024