Svetový kongres SIGNIS v Soule: Sme hyperprepojení, no zároveň osamelí

TK KBS, RV, mh, jb; rp | 17. 08. 2022 16:29



Svetový kongres SIGNIS v Soule

Foto: SpC-Vatican

Soul 17. augusta (RV) „Jediný spôsob, ako reagovať na výzvu technológie, je nepovažovať ju za modlu.“ Aj týmito slovami sa prihovoril prefekt Dikastéria pre komunikáciu Paolo Ruffini na kongrese Svetovej katolíckej asociácie pre komunikáciu Signis. V kórejskom Soule sa zišlo približne 300 účastníkov z 31 krajín.



Podujatie, ktoré sa tento rok zameriava na tému „Mier v digitálnom svete“, sa koná v Soule od 16. do 18. augusta. Prefekt Dikastéria pre komunikáciu Paolo Ruffini vo svojom vystúpení na Svetovom kongrese SIGNIS pripomenul, že technológia, ktorá je plodom ľudskej vynaliezavosti, dnes umožňuje veci, ktoré boli ešte pred niekoľkými desaťročiami nemysliteľné, ako sú telekonferencie, telemedicína, elektronický obchod, no zároveň je tu aj vážny paradox dnešnej doby: „sme hyperprepojení, no zároveň osamelí“.



Hyperprepojení, ale aj osamelí



„Problém je práve tu. Keď už neexistuje komunikácia, ale len prepojenie. Vtedy sa musíme pýtať sami seba, spytovať si osobné a kolektívne svedomie,“ upozornil prefekt Ruffini. Podľa jeho slov je potrebné si odpovedať na niekoľko otázok: Ako je možné byť súčasne hyperprepojení a strašne osamelí? Čo chýba v našom prepojení, aby sme vyplnili túto osamelosť?



„Jediný spôsob, ako reagovať na výzvu technológie je nepovažovať ju za modlu. Ale tiež ju nedémonizovať. Nemyslieť si, že je poverená úlohou vykúpiť ľudstvo. Avšak tiež si nemyslieť, že od nej závisí jeho zánik,“ zdôraznil Ruffini.



Šťastie sa nedá kúpiť



Vedúci komunikačného úseku Svätej stolice tiež pripomenul, že pápež František v roku 2014 v Kórei pri stretnutí s mládežou vo svätyni Solmoe v odpovedi na otázku istého dievčaťa zdôraznil, že „šťastie sa nedá kúpiť“. „A keď si šťastie kúpite, potom si uvedomíte, že to šťastie je preč... Šťastie, ktoré sa dá kúpiť, netrvá dlho. Len šťastie lásky je tým, ktoré pretrvá,“ povedal Svätý Otec mladým.



Paolo Ruffini v duchu pápežových slov vysvetlil, že „konzumizmus si zamieňa krátkodobé uspokojenie s hlbším a trvalejším šťastím. Vieme, že nie sme len konzumenti. A tiež nie sme ani len objektami konzumovania. Veľmi dobre vieme, že len vzťah, vzťah založený na láske nás môže urobiť menej osamelými, môže pretrvať, môže nás urobiť šťastnými. A láska je založená na najvyššej krehkosti, ktorou je pociťovanie potreby lásky, milovať a byť milovaný, dávať a darovať sa. Tu je koreň všetkej komunikácie. Preto samotné prepojenie nestačí“.



Riziká komunít sociálnych sietí



Vo svojom vystúpení sa vatikánsky prefekt pre komunikáciu ďalej zameral na komunity existujúce na sociálnych sieťach (social network communities). Pripomenul slová pápeža Františka z jeho posolstva k 53. dňu spoločenských komunikačných prostriedkov, že tieto siete nie sú automaticky synonymom spoločenstva:



Príliš často je ich identita založená na opozícii voči iným, voči tým, ktorí sú skupine cudzí. Príliš často sa definuje to, čo rozdeľuje, a nie to, čo zjednocuje. Dáva sa priestor na podozrievanie a ventilovanie všetkých druhov predsudkov (etnických, sexuálnych, náboženských a iných). A to, čo by malo byť oknom do sveta, sa stáva výkladnou skriňou, v ktorej sa vystavuje vlastný narcizmus.“



Nový humanizmus



Výzvou pre dobrú žurnalistiku, čo je zároveň aj výzvou pre SIGNIS, je „nachádzať nové cesty pre novú komunikáciu“, aby sa žánre a jazyky „zamerali skôr na dialóg než na marketing myšlienok, skôr na porozumenie ako morálnu kategóriu než na fanatický moralizmus davu“.



Prefekt Dikastéria pre komunikáciu pripomenul aj nedávne slová pápeža v Quebecu, že „je potrebná kreativita, aby sme sa dostali k ľuďom tam, kde žijú, a našli príležitosti na počúvanie, dialóg a stretnutie. Musíme sa vrátiť k podstate a nadšeniu Skutkov apoštolov“.



Katolícki komunikátori, katolícki novinári, všetci muži a ženy dobrej vôle, ktorí sa angažujú „na náročnom a veľkom fronte, ktorým je komunikácia, môžu byť protagonistami nového humanizmu, ktorý sa stelesňuje v aktívnych a participatívnych komunitách, ako príklad novej myšlienky občianstva“.



Svetový kongres SIGNIS



Používanie médií vrátane sociálnych - to je horizont, ku ktorému smeruje práca tohtoročného svetového kongresu (SIGNIS World Congress), spočívajúca v osobných stretnutiach i virtuálnych konferenciách. Pápež František zaslal účastníkom kongresu už v júni 2022 posolstvo, v ktorom zdôrazňuje potrebu mediálnej výchovy:



„Používanie digitálnych médií, najmä sociálnych médií, vyvolalo veľké množstvo vážnych etických otázok, ktoré si vyžadujú múdry a rozvážny úsudok zo strany komunikátorov a všetkých, ktorým záleží na autenticite a kvalite ľudských vzťahov. Niekedy a na niektorých miestach sa mediálne stránky stali miestom toxicity, nenávistných prejavov a falošných správ. Pri čelení tejto výzve môže SIGNIS zohrávať dôležitú úlohu prostredníctvom mediálnej výchovy cez siete katolíckych médií, a v boji proti lžiam a dezinformáciám.“




[naspat]


(C) TK KBS 2003 - 2022