Vatikán 30. júna (RV) Pápež František vydal apoštolský list o liturgickej formácii Božieho ľudu. Dokument nesie názov „Desiderio desideravi“, čo je po latinsky začiatok Ježišových slov učeníkom pri Poslednej večeri: „Veľmi som túžil jesť s vami tohto veľkonočného baránka skôr, ako budem trpieť“ (Lk 22,15).
Pomerne stručný apoštolský list, datovaný na Slávnosť svätých apoštolov Petra a Pavla 29. júna 2022, je rozdelený do 65 bodov. Určený je biskupom, kňazom a diakonom, zasväteným osobám a laikom.
V úvode svojho listu pápež František píše:
„Drahí bratia a sestry, týmto listom sa chcem obrátiť na vás všetkých - po tom, čo som už napísal samotným biskupom po zverejnení motu proprio Traditionis custodes - aby som sa s vami podelil o niekoľko úvah o liturgii, ktorá je základným rozmerom života Cirkvi. Táto téma je rozsiahla a zaslúži si dôkladné preskúmanie vo všetkých jej aspektoch: v tomto texte však nemám v úmysle spracovať túto problematiku vyčerpávajúcim spôsobom. Chcem jednoducho ponúknuť niekoľko podnetov na zamyslenie sa nad krásou a pravdivosťou kresťanského slávenia.“
Hlavné témy pápežského dokumentu
Pápežský dokument je tematicky rozdelený do deviatich úsekov:
- Liturgia: „dnes“ v dejinách spásy - Liturgia: miesto stretnutia s Kristom - Cirkev: sviatosť Kristovho Tela - Teologický zmysel liturgie - Liturgia: protiliek na jed duchovného svetáctva - Denne nanovo objavovať krásu pravdy kresťanského slávenia - Žasnutie pred paschálnym tajomstvom: podstatná časť liturgického aktu - Nevyhnutnosť serióznej a vitálnej liturgickej formácie - Ars celebrandi (umenie slávenia)
Zo sprievodného komuniké Dikastéria pre Boží kult
Kontext vydania apoštolského listu pápeža Františka Desiderio desideravi objasňuje Dikastérium pre Boží kult a disciplínu sviatostí v sprievodnom komuniké. Apoštolský list „originálnym spôsobom zhromažďuje a prepracúva Propozície, ktoré sú ovocím plenárneho zhromaždenia Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí (12. - 15. februára 2019) na rovnakú tému,“ vysvetľuje dikastérium.
Pokiaľ ide o nadväznosť, „tento list nasleduje po liste adresovanom čisto biskupom pri príležitosti zverejnenia motu proprio Traditionis custodes, ktorého hlavným cieľom je pokračovať v neustálom úsilí o jednotu cirkevného spoločenstva okolo jedinečného vyjadrenia lex orandi Rímskeho obradu, ktoré je vyjadrené v knihách liturgickej reformy na želanie Druhého vatikánskeho koncilu“.
Nový apoštolský list „nemá tón inštrukcie alebo nariadenia: je to skôr text na rozjímanie, má živé biblické, patristické a liturgické charakteristiky a ponúka mnoho podnetov na pochopenie krásy pravdivosti liturgického slávenia.“ Z tohto slávenia sa „rodí a posilňuje spoločenstvo prežívané v bratskej láske, ktoré je prvým a najúčinnejším svedectvom evanjelia,“ čítame v komuniké, ktoré cituje pápeža Františka z 37. bodu dokumentu: „Také slávenie, ktoré neevanjelizuje, nie je autentické, rovnako ako nie je autentické ohlasovanie, ktoré nevedie k stretnutiu so Zmŕtvychvstalým Pánom v slávení: oboje sú potom bez svedectva lásky ako cvendžiaci kov alebo zuniaci cimbal (porov. 1 Kor 13,1).“
V apoštolskom liste Svätý Otec „ponúka mnoho podnetov ohľadom teologického významu liturgie, o potrebe serióznej a uživotnenej liturgickej formácie celého Božieho ľudu a o formačnom význame ars celebrandi (umenia sláviť), ktoré sa netýka len tých, ktorí predsedajú.“ „Text varuje pred nástrahami individualizmu a subjektivizmu (ktoré opätovne odkazujú na pelagianizmus a gnosticizmus), ako aj abstraktného spiritualizmu: sme povolaní obnoviť schopnosť symbolického konania a chápania, ktorá je pre liturgiu zásadne dôležitá.“
„Tvárou v tvár Ježišovej vrúcnej túžbe (Desiderio desideravi, Lk 22,15) urobiť nás účastnými na jeho Tele a Krvi, nemôžeme neprijať pozvanie Svätého Otca adresované celému Božiemu ľudu: „Zanechajme polemiky, aby sme spoločne počúvali, čo Duch hovorí Cirkvi, zachovajme spoločenstvo, pokračujme v žasnutí nad krásou liturgie. Boli sme obdarení Paschou, oddajme sa do opatery Pána, ktorý naďalej túži, aby ju mohol jesť spolu s nami“ (č. 65).“