Sviatok Božieho tela oslávili cez víkend verejne aj na námestiach miest

TK KBS, tk, ml; pz | 20. 06. 2022 10:00



Sviatok Najsvätejšieho Kristovho Tela a Krvi, ktorý sme slávili počas minulého týždňa, verejne oslávili cez víkend na viacerých námestiach. Prinášame spravodajstvo z Bratislavy, Košíc, Nitry a Banskej Bystrice.



BRATISLAVA



Na Primaciálnom námestí v Bratislave sa konala v nedeľu 19. júna slávnostná svätá omša a procesia pri príležitosti Slávnosti Najsvätejšieho Kristovho Tela a Krvi. 



„Keď kráčame s Eucharistiou, svedčíme o tom, že tu prišiel Boh, zomrel za nás. Zároveň kráčame s nádejou, že ešte raz príde, aby nás vzal do svojho príbytku,“ uviedol v homílii bratislavský arcibiskup metropolita a predseda Konferencie biskupov Slovenska Mons. Stanislav Zvolenský. Toto je podľa jeho slov kresťanská nádej, „nádej Evanjelia“ - to, čo nám pomáha prekonávať akékoľvek utrpenia v živote, pripomenul.



Eucharistia je pokrm na ceste, povedal. Približne dve tisíc veriacich vyzval, aby procesiu s Oltárnou sviatosťou prežívali v duchu, že „Ježiš ide s nami po našich životných cestách.“ „Dáva nám nádej na večný život, je chlebom, ktorý nás má nasýtiť, aby sme vládali kráčať ďalej,“ uviedol. Ale zároveň pamätajme na to, že Ježišovým chlebom sa nasýtime vtedy, keď sme „otvorení aj my robiť kroky v službe k našim bratom a sestrám, ktorí žijú okolo nás,“ dodal.



Po svätej omši nasledovala eucharistická procesia z Primaciálneho námestia pred Kostol sv. Jána z Mathy (Trojička) na Župnom námestí. Procesiu zakončili eucharistickým požehnaním.



Svätá omša a procesia z Bratislavy (archív TV LUX / Facebook Bratislavská arcidiecéza)

Fotogaléria







TRNAVA



Sviatok Božieho Tela sa slávi vždy vo štvrtok po nedeli Najsvätejšej Trojice. V Trnave sa slávnostná svätá omša spolu s eucharistickou procesiou konala v nedeľu 19. júna.



V Katedrále sv. Jána Krstiteľa sa slávnosť Božieho Tela začala predpoludňajšou svätou omšou, ktorú celebroval trnavský arcibiskup Ján Orosch. Celá slávnosť bola venovaná práve nášmu daru od Boha - Eucharistii. Trnavský arcibiskup sám zdôraznil: „Cirkev žije z Eucharistie, bez nej nevieme existovať.“ Jeho slová boli veľmi trefné a povzbudivé, pretože my kresťania máme naozaj nenahraditeľnú možnosť žiť náš život naplno vďaka Hostii - živému Kristovi, ktorú prijímame pri svätom prijímaní. Vyznávači iných náboženstiev sa divia pri zmienení, že my kresťania môžeme prijímať samotného Boha v podobe chleba. Arcibiskup ďalej zdôraznil, že aj napriek napätiu, vojne, konfliktom či novým chorobám, s Bohom a s Eucharistiou si vieme poradiť. Netreba sa dať znechutiť, ale aj cez ťažkosti vytrvalo pokračovať ďalej na ceste spásy.



Veriaci sa po svätej omši vydali na procesiu, ktorá začala pri prvom zastavení - v jednej z bočných kaplniek priamo v katedrále. Procesia kňazov spolu s Oltárnou sviatosťou pod baldachýnom následne viedla cez Hornopotočnú ulicu, Horné bašty a Štefánikovu ulicu k druhému zastaveniu - k oltáriku pred jezuitským Kostolom Najsvätejšej Trojice. Ďalej pokračovala k františkánskemu Kostolu sv. Jakuba, kde bolo tretie zastavenie. Po ulici Radlinského, cez Trojičné námestie sa veriaci dostali až k uršulínskemu Kostolu sv. Anny, kde bolo posledné zastavenie. Celá slávnosť vyvrcholila následne opäť v Katedrále sv. Jána Krstiteľa hymnom Te Deum laudamus - Teba Bože chválime. Svätú omšu aj procesiu sprevádzal spev organistu a štyria hudobníci hrajúci na trúbkach. Celková atmosféra slávnosti bola veľmi príjemná a radostná. Deti rozhadzovali lupienky ruží, ľudia sa tešili a spevom sa pridávali k hudobníkom.



TK KBS informovala Soňa Krajčovičová



KOŠICE



Slávnosť Kristovho Tela a Krvi v Dóme sv. Alžbety v Košiciach sa v nedeľu 19. júna sa začala svätou omšou s košickým arcibiskupom metropolitom Mons. Bernardom Boberom. 



Vo svojom príhovore sa venoval úcte k Eucharistii a adorácii, v ktorej nachádzame odpovede na rôzne otázky nášho života. „Kiežby sme sa aj my vo svojom živote naučili viac prijímať i adorovať Eucharistického Krista, či už v tichu kostola pred svätostánkom, či po svätom prijímaní alebo po svätej omši. Ježiš v Eucharistii je svetlom pre mnohé ťažké situácie, dodáva silu, trpezlivosť i pokoru. Veľmi by som si prial, aby aj naše deti, ktoré budú i dnes Ježišovi sypať kvety na cestu, aby sa mu tak trocha motali pod nohami vždy, a aby im on neskôr prisýpal z bohatstva svojej milosti, a aby bol nastálo prítomný v ich živote,“ uviedol na záver homílie.



Nasledovala Eucharistická procesia ulicami mesta  na oslavu daru Eucharistie a verejného  vyjadrenie úcty voči Kristovi   s  tradičnými štyrmi zastaveniami  pri Vítézovom dvore, Uršulínskom kláštore, Premonštrátskom kostole Najsvätejšej trojice a Urbanovej veži ako  vyznanie našej živej viery, že Kristus je prítomný a oslávený Pán medzi nami. Na záver zaznel v katedrále slávnostný hymnus  Te Deum a požehnanie celému mestu.



TK KBS informoval Jaroslav Fabian



Svätá omša a procesia z Košíc (archív RTVS)

Fotogaléria



NITRA



Pri príležitosti slávenia Slávnosti Najsvätejšieho Kristovho Tela a Krvi sa v nedeľu 19. júna 2022 v Nitre na Svätoplukovom námestí uskutočnila tradičná celomestská verejná liturgická slávnosť. Slávnostnú svätú omšu celebroval pomocný nitriansky biskup Mons. Peter Beňo s kapitulnými kanonikmi, farármi nitrianskych farností a s hosťom z anglického Farnboroughu – opátom benediktínskeho opátstva sv. Michala o. Cuthbertom Broganom OSB.



O význame sviatku, ale hlavne o dare a tajomstve Eucharistie, ako o živom Ježišovi Kristovi prítomnom v Eucharistii uvažoval hlavný celebrant aj vo svojej homílii. Pripomenul prítomným význam Eucharistie pre život Cirkvi, pre každého kresťana a pre celý svet. Vyzval ich, aby si odpovedali na otázky, čo pre nich znamená Eucharistia, či v nej cítia Božiu prítomnosť a ako budujú svoj vzťah Eucharistii. Preto aj na záver svojho uvažovania povedal: „Cirkev žije z Eucharistie, žije z eucharistického Krista, Ním sa živí a On ju posväcuje. Preto je veľmi potrebné, aby sa Eucharistia stala pre nás novým zážitkom, aby sme boli zapálený Kristom prítomným v Eucharistii.“



Po skončení svätej omše sa uskutočnila tradičná eucharistická procesia zo Svätoplukovho námestia ku Kostolu sv. Michala na Vŕšku, do ktorej sa napriek poľudňajšej horúčave pridalo veľké množstvo veriacich z nitrianskych farností, aby aj týmto spôsobom prejavili svoj vzťah, vzdali úctu Sviatosti Oltárnej a načerpali milosti do ďalšieho každodenného často nie ľahkého života.



Po záverečnom požehnaní im biskup Beňo preto pripomenul, aby tak, ako počas sviatočného dňa niesli živého Ježiša Krista v eucharistickej procesii, aby aj počas bežných dní svojimi životmi dokazovali cez nich samých, že Kristus je živý.



TK KBS informoval Tibor Ujlacký



Fotogaléria



BANSKÁ BYSTRICA



V nedeľu 19. júna 2022, slávil v Kostole nanebovzatia Panny Márie v Banskej Bystrici diecézny biskup Mons. Marián Chovanec slávnostnú svätú omšu k úcte Najsvätejšieho Kristovho Tela a Krvi. Spolu s diecéznym biskupom koncelebrovali banskobystrickí dekani i ďalší kňazi pôsobiaci na území farností Banská Bystrica – mesto a Banská Bystrica – katedrála.



Diecézny biskup vo svojej homílii vyšiel z udalosti zo života kráľa Ľudovíta XIV., ktorý pravidelne chodieval na slávenie sv. omše vo svojom kostole v zámku Versailles. Po jednej nedeľnej sv. omši kráľ prišiel do sakristie za kňazom a pýta sa, prečo bolo v tú nedeľu tak málo ľudí na svätej omši, keď vždy boli všetky miesta obsadené. Kňaz mu povedal, že to spôsobil on. Vedel, že na svätú omšu vo Versailles chodieva veľa ľudí. Nevedel však, že čo chodia z lásky k Bohu alebo sa chcú ukázať pred kráľom, či kráľa vidieť. A tak dal kňaz rozhlásiť, že v túto nedeľu kráľ Ľudovít XIV. na sv. omšu nepríde. Následne diecézny biskup položil otázku z akého dôvodu chodievame my na sv. omšu?



Biskup Chovanec upriamil pozornosť na to, že prví kresťania nazvali svätú omšu Eucharistiou - vďakyvzdaním. A to by mal byť dôvod prečo prichádzame na sv. omšu. Poďakovať sa, vzdávať vďaky, oslavovať nášho Boha. To má byť to prvé. Aj dnes je tendencia ukázať sa. Kňaz sa chce ukázať, keď nedodržiava rubriky a robí si ako chce, aby sa ukázal. Aj veriaci sa chcú ukázať napríklad okázalým spôsobom prijatia sv. prijímania, ako sa to neraz v dnešnej dobe stáva.    



Po svätej omši nasledovala eucharistická procesia, ktorá sa konala na Námestí Štefana Moysesa a Námestí SNP. Oltáriky si pripravili štyri banskobystrické farnosti: Banská Bystrica - Podlavice, Banská Bystrica - mesto, Banská Bystrica - Fončorda a Banská Bystrica - Radvaň. Procesiu zakončil pred Katedrálou sv. Františka Xaverského eucharistickým požehnaním diecézny biskup.



TK KBS informoval Peter Ľupták



Fotogaléria



-



Tradícia procesií sprevádza aj jeden z najväčších cirkevných sviatkov, ľudovo nazývaný Božie telo, je zviditeľnením viery v skutočnú prítomnosť Krista v Eucharistii, tajomstvo Ježišovho Tela a Krvi, na ktoré sa pri každej omši premieňa chlieb a víno. Účastníci procesie sa  postupne zastavujú pri štyroch oltároch, symbolizujúcich štyri svetové strany. Sprievod tak naznačuje Božiu ochotu a ústretovosť aj voči tým, čo ho nepoznajú. „Oltáriky“ vytvoria rodiny zo zelene, kvetov a domácich devocionálií (predmety, ktoré sa používajú na prehĺbenie nábožnosti: obrázky, krížiky, ruženec, medailóny a podobne) pred svojimi domami. Na týchto miestach sa koná bohoslužba, verejná poklona a udelenie požehnania Eucharistiou. Deti na znak svojej úcty a lásky k Bohu rozsypávajú na cestu lupene kvetov a veriaci zhromaždení v procesii spievajú náboženské piesne. Veriaci, ktorí sa zúčastnia na Eucharistickej procesii tak vonku, ako aj vo vnútornom priestore chrámu, môže získať za zvyčajných podmienok úplné odpustky. Po Druhom vatikánskom koncile nastali viaceré liturgické zmeny, a tie sa dotkli aj slávenia tajomstiev Kristovho Tela a Kristovej Krvi.



Popri sviatku Božieho tela sa od 17. storočia slávil aj sviatok Predrahej Krvi. Bl. Pius IX. v roku 1849 rozšíril tento sviatok na celú Cirkev a ustanovil, aby sa svätil na prvú nedeľu mesiaca júla. V roku 1914 sv. Pius X. ustanovil  jeho slávenie na 1. júla. Posledná reforma liturgického kalendára spojila oba sviatky a zaviedla spoločné slávenie Božieho Tela a Krvi na štvrtok po slávnosti Najsvätejšej Trojice, alebo v nasledujúcu nedeľu. Spojením sviatkov Kristovho Tela a Krvi sa vyjadruje pôvodný úmysel pápeža Urbana IV., ktorý vo svojej bule písal o jednotnom tajomstve Eucharistie, ktoré zahŕňa tak Ježišovo Najsvätejšie Telo ako aj jeho Krv. Zároveň táto slávnosť rozvíja tajomstvo Eucharistie, ktorá sa síce slávi aj pri večernej omši na pamiatku Pánovej večere na Zelený štvrtok, ale jej slávnostnosť je trochu zahalená kontextom začínajúceho sa veľkonočného trojdnia a následného Veľkého piatku, ktorý nadväzuje na slávenie večernej omše v tento deň.



Slávenie tejto slávnosti v súčasnosti nám chce pripomínať veľké tajomstvo Kristovej lásky k nám. Každá svätá omša je vlastne obetou, pri ktorej sa premieňa chlieb na Kristovo Telo a víno na Kristovu Krv. Tak to chcel samotný Ježiš Kristus. Slávnosť Najsvätejšieho Kristovho Tela a Krvi je oslavou daru Eucharistie a úcty k Spasiteľovi skutočne prítomnému pod spôsobom chleba a vína v Oltárnej sviatosti.




[naspat]


(C) TK KBS 2003 - 2024