Vyšla inštrukcia Kongregácie pre výchovu o „identite katolíckej školy“

TK KBS, RV, jb; rp | 29. 03. 2022 20:42



Vatikán 29. marca (RV) Kongregácia pre katolícku výchovu, zložka Rímskej kúrie, ktorá má na starosti školy a univerzity, vydala inštrukciu s názvom „Identita katolíckej školy pre kultúru dialógu“. Ide o odpoveď Cirkvi na „potrebu jasnejšieho vedomia a dôslednosti ohľadom katolíckej identity cirkevných vzdelávacích inštitúcií na celom svete“.



Dokument pozostávajúci z 97 bodov podpísali 25. januára 2022 prefekt Kongregácie pre katolícku výchovu kard. Giuseppe Versaldi a sekretár kongregácie arcib. Angelo Vincenzo Zani. Text dnes publikovalo vo svetových jazykoch Tlačové stredisko Svätej stolice. Cieľ vydania inštrukcie súhrnne približuje úvod, v ktorom okrem iného čítame:



„Na svetovom kongrese na tému «Vzdelávať dnes a zajtra – obnovujúce sa zanietenie», ktorý v roku 2015 zorganizovala Kongregácia pre katolícku výchovu v Castel Gandolfe a na ktorej sa zúčastnili zástupcovia katolíckych škôl všetkých úrovní a prostredí, jedným z najviac zdôrazňovaných bodov, považovaných za aktuálny vo všeobecnej diskusii, bola potreba jasnejšieho vedomia a dôslednosti ohľadom katolíckej identity cirkevných vzdelávacích inštitúcií na celom svete.“







Podnety v tomto smere prichádzali do Vatikánu aj zo stretnutí s biskupmi počas návštev ad limina a z riešenia „prípadov konfliktov a odvolaní spôsobených rôznym výkladom tradičného poňatia katolíckej identity vzdelávacích inštitúcií tvárou v tvár rýchlym zmenám posledných rokov, v ktorých sa rozvíjal proces globalizácie s rastom medzináboženského a medzikultúrneho dialógu.“



Identita katolíckej školy pre kultúru dialógu



 



Kongregácia cituje slová pápeža Františka, že „nemôžeme mať kultúru dialógu, ak nemáme identitu“. Inštrukcia tak ponúka „všeobecné kritériá určené pre celú Cirkev, aby sa zachovala cirkevná jednota a spoločenstvo“. Tieto „bude treba ďalej aktualizovať v rôznych kontextoch miestnych cirkví“ po celom svete „podľa princípu subsidiarity a synodálnej cesty v súlade s rôznymi inštitucionálnymi kompetenciami“.



Kongregácia pre katolícku výchovu „dúfa, že tento príspevok bude prijatý ako príležitosť na zamyslenie a prehĺbenie tejto dôležitej témy, ktorá sa týka samotnej podstaty a dôvodu existencie historickej prítomnosti Cirkvi v oblasti výchovy a vzdelávania v poslušnosti jej poslaniu ohlasovať evanjelium učením všetkých národov (porov. Mt 28,19-20).“



Misii Cirkvi vo svete vzdelávania sa venuje prvá kapitola dokumentu. Druhá kapitola sa zaoberá rolami rôznych subjektov pôsobiacich v školskej oblasti s ohľadom na kánonické normy v Cirkvi, na rozličnosť chariziem od Ducha Svätého a v súlade s hierarchickou povahou Cirkvi. Záverečná kapitola je venovaná niektorým kritickým bodom, ktoré môžu vzniknúť pri integrácii všetkých rôznych aspektov školského vzdelávania do konkrétneho života Cirkvi, ako to vyplýva zo skúseností tejto kongregácie s riešením problémov vyskytujúcich sa na rozličných miestach.



Inštrukcia „Identita katolíckej školy pre kultúru dialógu“ nie je vyčerpávajúcim pojednaním na tému katolíckej identity, ale predstavuje „syntetickú a praktickú pomôcku, ktorá môže poslúžiť na objasnenie niektorých aktuálnych bodov a predovšetkým na predchádzanie konfliktom a rozdeleniam v zásadne dôležitej oblasti výchovy“. Uberá sa v línii tzv. „Globálnej výchovnej dohody“, ku ktorej vytváraniu a posilňovaniu vyzýva pápež František.




[naspat]


(C) TK KBS 2003 - 2024