Kard. Piacenza na kurze o vnútornom fóre: Krása sviatosti uzdravenia a radosti

TK KBS,RV, mh, jb; rp | 22. 03. 2022 16:35



Vatikán 22. marca (RV) Tento týždeň sa vo Vatikáne koná 32. ročník „Kurzu o vnútornom fóre“, čiže otázok týkajúcich sa svedomia a sviatosti zmierenia. Každoročne ho organizuje Apoštolská penitenciária a ponúka v ňom novým kňazom i kandidátom na kňazskú vysviackou príležitosť k reflexii a formačnému prehĺbeniu o sviatosti pokánia.



Kurz má 800 účastníkov, z toho 250 prezenčne a 550 cez internet. Odborníci na morálnu teológiu a kánonické právo im ponúkajú prednášky o kajúcej disciplíne, správnom udeľovaní sviatosti zmierenia a o špecifických funkciách a kompetenciách Apoštolskej penitenciárie, nazývanej aj „Tribunálom milosrdenstva“.



V piatok 25. marca sa kurz sa uzavrie kajúcou pobožnosťou, ktorej bude ako zvyčajne predsedať Svätý Otec o 17. hodine vo Vatikánskej bazilike. Vďaka Apoštolskej penitenciárii tam bude k dispozícii 80 spovedníkov. Počas slávnosti bude veriacich spovedať aj pápež František. Pri tejto liturgickej príležitosti Svätý Otec zároveň zasvätí Rusko a Ukrajinu Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie.



Krása sviatosti uzdravenia a radosti



Kurz o vnútornom fóre prebieha pod vedením hlavného penitenciára kardinála Maura Piacenzu. Ako povedal v úvode kurzu, „sviatosť zmierenia, sviatosť uzdravenia, je tiež par excellence sviatosťou radosti; prirodzenej radosti a nadprirodzenej radosti, ľudskej radosti a kresťanskej radosti.“



Kard. Piacenza ďalej vysvetlil, že táto sviatosť by sa nemala zamieňať so „zbavením sa alebo odstránením psychologického pocitu viny“. Stav duše, v ktorom cítime odpustenie, čo je pocit kresťanskej radosti, sa totiž rodí výlučne z viery. Ako uvádza hlavný penitenciár, „z toho vyplýva, že prežívanie radosti vyplývajúcej z rozhrešenia hriechov bude tým intenzívnejšie, čím hlbšia a autentickejšia bude viera“.



Spovedník sa raduje z diela, ktoré koná Boh



Kardinál Piacenza tiež zdôraznil, že vo sviatosti zmierenia sa spája skutok kajúcnika so skutkom spovedníka, pretože „kajúcnik povstáva a spovedník sa raduje z obdivuhodného diela, ktoré vykonal BohZ toho vyplýva, že môžeme skutočne povedať, že autentická nová evanjelizácia sa začína v spovednici, teda od znovuobjavenia vnímania hriechu, od pokorného a realistického uznania vlastnej obmedzenosti a od následnej ochoty pokorne požiadať o odpustenie, aby sme sa obnovili v Kristovi.



„A tak Božie milosrdenstvo, ponúknuté a prijaté, je svetlou syntézou spásonosného diela, ktoré vykonal Kristus Pán, ktorý prijíma späť svoje stvorenie, zranené prvotným hriechom a spáchanými osobnými hriechmi,“ dodáva hlavný pápežský penitenciár.



Podľa kardinála Piacenzu je spoveď sviatosťou uzdravenia a každý kňaz musí k nej často a neustále pristupovať. Zdôrazňuje, že jej vysluhovanie je hlavnou súčasťou kňazského poslania: „Spolu so slávením Eucharistie je a naďalej zostáva sviatosť zmierenia hlavnou úlohou, ktorá je zverená kňazom pri vkladaní rúk.“




[naspat]


(C) TK KBS 2003 - 2024