V Prešove sa konal online katechetický seminár

| 14. 03. 2022 12:45



Prešov 14. marca (TK KBS) Diecézny katechetický úrad Prešovskej archieparchie v spolupráci s Metodicko-pedagogickým centrom, regionálne pracovisko Prešov pripravil odborný seminár s názvom Ročníkové témy a tvorba „Nového kurikula“ na druhom stupni základných škôl. Seminár, ktorý viedol Vlastimil Bajužik sa konal online formou. Po úvodnom privítaní organizátorom lektor prezentoval účastníkom seminára prvú tému s názvom: Nové zdroje a pramene „Nového kurikula“ na II. Stupni ZŠ. V tejto téme bolo poukázane na dôležitosť školskej katechézy a potrebe vytvorenia nového kurikula pre potreby Gréckokatolíckej cirkvi na základe požiadaviek kánonu 621 CCEO. Tento kánon nás vyzýva k tomu, aby sa pamätalo na osobitnú povahu východných cirkví natoľko, aby v katechetickom vyučovaní žiarila dôležitosť Biblie a bohoslužby, ako aj tradície vlastnej cirkvi sui iuris v patrológii, hagiografii a ikonografii. Ďalšou výzvou boli aj dotazníky a vykonaný prieskum v rokoch 2015 a 2017 o hodnotení v súčasnosti používaného špirálového modelu školskej katechézy.



Tieto podnety viedli k tomu, aby sa vytvorila skupina autorov „Nového kurikula“. Nové kurikulum Gréckokatolíckeho náboženstva a náboženskej výchovy by na základe týchto poznatkov bolo vytvorené v blokovom systéme vzdelávania. Po pripomienkovom konaní a zapracovaní všetkých pripomienok „Nové kurikulum“ bolo schválené Radou hierarchov 26. februára 2020. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky prijalo 25. novembra 2020 žiadosť o schválenie nového kurikula a následne ho 8. decembra 2020 schválilo a pripojilo zoznam škôl na experimentálne overovanie nového kurikula.



V ďalšej časti bol predstavená kompetenčný model piatich obsahových oblasti predstavujúce ústredne obsahy školskej katechézy a to: Boh a človek, Ježiš Kristus a Zjavenie, Sväté Písmo a KKC, Vierouka a Sväté Tajomstvá, Mravouka a kresťanský život v Cirkvi. V závere témy boli predstavené aj schopnosti v náboženských kompetenciách, ktoré rozvíjajú osobnú schopnosť žiakov a tieto sú nastavené v „Novom kurikule“ takto: Vnímam, Spoznávam a Dokážem.



Po krátkej prestávke pokračoval seminár témou: Obsahové a výkonové štandardy „Nového kurikula“ na II. Stupni ZŠ. V téme boli prezentované a opísané praktické obsahy v jednotlivých ročníkoch na II. Stupni ZŠ. V každom ročníku boli predstavené a opísané: ročníkové témy, ročníkové názvy a ročníkové tematické celky.



Ročníkové témy sú nastavené takto:



5. ročník – Biblia -Starý zákon

6. ročník - Biblia – Nový zákon

7. ročník – Dejiny Cirkvi

8. ročník – Vierouka

9. ročník – Morálka – Mravouka



Jednotlivé ročníkové názvy sú :



5. ročník – Predpovedaný Mesiáš

6. ročník - Zjavenie Pána

7. ročník – Ježiš ustanovil Cirkev

8. ročník – Ježiš môj Vykupiteľ (Ježiš ma očisťuje)

9. ročník – Ježiš môj Spasiteľ (Ježiš ma formuje)



V ďalšej časti tejto témy boli účastníci seminára oboznámený so zdrojmi „Nového kurikula“, ktoré budú tvoriť hlavné zdroje pri už započatej tvorbe učebníc. Následne boli predstavené ročníkové ciele, obsahové kompetencie a výkonové kompetencie samostatne pre každý ročník II. stupňa zvlášť. Účastníci seminára boli v týchto prednáškach oboznámení s celým priebehom a obsahom tvorby „Nového kurikula“ a prakticky spoznali obsah kurikula v ročníkoch II. stupňa ZŠ.



Informoval Vlastimil Bajužik




[naspat]


(C) TK KBS 2003 - 2024