Vatikán 24. januára (RV) Pápež František vydal posolstvo k Svetovému dňu spoločenských komunikačných prostriedkov. Tohtoročný 56. ročník sa bude sláviť v nedeľu 29. mája a bude mať tému „Počúvať uchom srdca“.
V pondelok 24. januára, na sviatok sv. Františka Saleského, patróna tlače a žurnalistov, vydal pápež František posolstvo ku Dňu médií. V troch bodoch – „Počúvať uchom srdca“, „Počúvanie ako podmienka dobrej komunikácie“ a „Počúvať sa v Cirkvi“ – pozýva učiť sa pozorne a s láskou načúvať druhým. V úvode posolstva pápež vysvetľuje výber témy:
„Minulý rok sme uvažovali nad nutnosťou „ísť a vidieť“, aby sme objavili realitu a dokázali ju vyrozprávať na základe skúseností z udalostí a stretnutia s ľuďmi. V tomto duchu by som teraz chcel upozorniť na ďalšie sloveso, „počúvať“, ktoré je rozhodujúce v gramatike komunikácie a je podmienkou autentického dialógu.
Vskutku, strácame schopnosť počúvať človeka, ktorého máme pred sebou, a to tak v bežných každodenných vzťahoch, ako aj v diskusiách o najdôležitejších témach občianskeho života. Zároveň počúvanie zažíva dôležitý nový vývoj v oblasti komunikácie a informácií prostredníctvom rôznych ponúk podcastov a audiospráv, čo potvrdzuje, že počúvanie zostáva pre ľudskú komunikáciu zásadne dôležité.“
Svätý Otec krátkym príkladom pripomenul aj túžbu človeka byť vypočutým:
„Istého významného lekára, ktorý bol zvyknutý liečiť zranenia duše, sa opýtali, čo je najväčšou potrebou človeka. Odpovedal: „Bezhraničná túžba byť vypočutý. Túžba, ktorá často zostáva skrytá, ale ktorá sa vyžaduje od kohokoľek, kto je povolaný byť vychovávateľom či školiteľom, alebo kto v každom prípade plní úlohu komunikátora: rodičia a učitelia, duchovní pastieri a pastorační pracovníci, informační pracovníci a všetci tí, ktorí vykonávajú sociálnu alebo politickú službu.“
„Počúvať uchom srdca“ – tejto téme, ktorá je aj mottom celého posolstva, sa Svätý Otec venuje v prvom bode. Vychádza z hlbokého biblického zmyslu slova počúvať, keď cituje knihu Deuteronómium:
«Shema’ Israel – Počuj, Izrael» (Dt 6,4), úvodné slová prvého prikázania Tóry, sa v Biblii neustále opakujú, až kým sv. Pavol povie, že «viera je z hlásania» (Rim 10,17).“
V druhom bode, nazvanom „Počúvanie ako podmienka dobrej komunikácie“ sa pápež František zameral na chyby v našich rozhovoroch, keď hovoríme jeden cez druhého:
„Nedostatok počúvania, ktorý mnohokrát zakusujeme v každodennom živote, sa, žiaľ, viditeľne prejavuje aj vo verejnom živote, kde namiesto toho, aby sme sa navzájom počúvali, si často „skáčeme do reči“. Je to príznak toho, že namiesto hľadania pravdy a dobra hľadáme konsenzus; namiesto počúvania nás zaujíma publikum (počúvanosť). Dobrá komunikácia sa však naopak nesnaží zapôsobiť na verejnosť údernou hláškou s cieľom zosmiešniť druhého, ale venuje pozornosť argumentom toho druhého a snaží sa pochopiť komplexnosť skutočnosti. Je smutné, keď sa aj v Cirkvi vytvárajú ideologické zoskupenia a vytráca sa počúvanie, prenechávajúc tak priestor neplodnej opozícii.“
Podľa Svätého Otca je práve tento nedostatok vzájomného načúvania dôvodom, že dialóg nefunguje, a mení sa na tzv. „duológ“ – podvojný monológ účastníkov debaty:
„V mnohých dialógoch vlastne vôbec nekomunikujeme. Jednoducho čakáme, kým druhá osoba dohovorí, aby sme jej mohli vnútiť svoj uhol pohľadu. Ako poznamenáva filozof Abraham Kaplan, v týchto situáciách je dialóg duológom, dvojhlasným monológom. V pravej komunikácii je naopak „ja“ a „ty“ majú charakter „vyjdenia zo seba“, v ústrety jeden druhému.
Počúvanie je preto prvou nevyhnutnou zložkou dialógu a dobrej komunikácie. Nedá sa komunikovať, ak nedošlo k načúvaniu, a nedá sa robiť dobrá žurnalistika bez schopnosti počúvať. Na poskytnutie spoľahlivých, vyvážených a úplných informácií je potrebné dlho počúvať. Na to, aby ste v spravodajskom reportovaní vyrozprávali určitú udalosť alebo opísali skutočnosť, je nevyhnutné vedieť počúvať a byť ochotný aj zmeniť názor, upraviť svoje pôvodné predpoklady.“
Pápež v posolstve k Svetovému dňu médií ďalej poukazuje na dôležitú schopnosť načúvať spoločnosti, čoho pravá hodnota sa ešte viac ukazuje v súvislosti so situáciou pandémie:
„Schopnosť načúvať spoločnosti je v tomto období zranenom dlhou pandémiou cennejšia ako kedykoľvek predtým. Toľko už prv nahromadenej nedôvery voči „oficiálnym informáciám“ spôsobilo aj „infodémiu“, uprostred ktorej sa svet informácií čoraz ťažšie snaží o dôveryhodnosť a transparentnosť. Je potrebné nastaviť ucho a dôkladne načúvať, predovšetkým sociálnemu nepokoju, ktorý sa ešte viac prehĺbil v dôsledku spomalenia či zastavenia mnohých hospodárskych činností.“
V záverečnom bode posolstva, nazvanom „Vzájomné počúvanie v Cirkvi“, cituje Svätý Otec protestantského teológa Dietricha Bonhoeffera: «Musíme počúvať Božím uchom, aby sme smeli hovoriť jeho slovom.» A dodáva:
„V pastoračnej činnosti je najdôležitejšou prácou „apoštolát ucha“. Počúvať skôr než hovoriť, ako nabáda apoštol Jakub: «Každý človek má byť rýchly, keď treba počúvať» (1,19).“
Na záver pápež František pripomína dôležitosť tejto témy pre synodalitu Cirkvi:
„Synodálny proces sa práve začal. Modlime sa, aby to bola veľká príležitosť na vzájomné počúvanie.“