V Bardejove bude 20. júla organový recitál Roberta Kovácsa

TK KBS, sf;pz | 19. 07. 2021 15:09



Bardejov 19. júla (TK KBS) XXIX. ročník Organových dní Jozefa Grešáka v Bardejove pokračuje v utorok 20. júla 2021 o 20.00 hod. v Bazilike minor sv. Egídia organovým recitálom Roberta Kovácsa z Maďarska. 



Robert Kovács sa narodil v roku 1976 v Zalaegerszegu v Maďarsku. Ako 5 ročný začal chodiť na hodiny klavíra k Lászlóovi Bojtárovi. Od 12 rokov hraje na organ. Jeho prvým nástrojom bol organ v György Peskó. Hru na organ študoval na konzervatóriu v Budapešti u Herberta Tacheziho, kde absolvoval v roku 1994. V tom istom roku získal 1. cenu na Organovom festivale v Maďarsku. V štúdiách pokračoval na Hudobnej univerzite vo Viedni v triede prof. Hansa Haselböcka a prof. Petra Planyavského (z jeho triedy na našom festivale hosťovala na minulom koncerte organistka Ines Schüttengruber). Zároveň sa zameral aj na štúdiu cirkevnej hudby. Počas štúdií absolvoval v roku 1998 súťaž „Anton Heiller Organ Improvisatio Competition“ vo Viedni, kde získal 2. cenu. Získal ďalšie ocenenia na súťažiach organistov v Haarleme a Schäglu. Je nositeľom ceny federálneho ministerstva školstva, vedy a umenia.



Robert Kovács založil Viedenskú Choralscholu. Vo Viedenskom komornom zbore s dirigentom Joannesom Prinzom pôsobil ako spevák i korepetítor. Ako liturgický organista pôsobil v kláštore sv. Floriána (2004 – 2006), katedrálny organista a konzultant pre cirkevnú hudbu v diecéze Eisendstadt (2009 – 2015) a hosťujúci organista v augustiniánskom kostole vo Viedni. 



Svoje organizačné skúsenosti uplatnil ako zakladateľ a umelecký vedúci koncertného cyklu Eisenstädter Orgelfrühling a speváckeho zboru Esterhazy v Eisenstadte. Koncertná činnosť Roberta Kovácsa je veľmi rozsiahla a obsahuje vystúpenia v Európe, USA, Japonsku či v Izraely. Významná je jeho spolupráca s orchestrami vo Viedni, v Rakúsku. Rovnako aj s ďalšími poprednými rakúskymi umelcami. Pravidelne je pozývaný do porôt organových súťaží (napr. Medzinárodnej organovej súťaže Franza Schmidta vo Viedni).

Felix Mendelssohn – Bartholdy v prvých desaťročiach 19. storočia sa zaslúžil o znovuobjavenie organa, pretože romantický uvažujúci človek ich spájal so „starým štýlom“, kontrapunktom a chrámovým priestorom. Z menších skladieb tohto skladateľa pre organ zaznejú Allegro B dur a Passacaglia c mol.

Medzi skladateľov a organistov nemeckej oblasti na prelome 19. a 20. storočia patrí Sigfrid Karg – Elert, ktorý študoval organ v Lipsku. Nadviazal na odkaz Johanna Sebastiana Bacha a Maxa Regera, po ktorom nastúpil na pedagogické miesto. V skladbách uplatnil širokú škálu foriem a citácií gregoriánskeho chorálu a protestanského chorálu. Pozoruhodným je cyklus 66 Choral – Improvisationen, z ktorých zaznejú tri: Allein Gott in der Höh sei Ehr, № 23; Jesu, hilf riegen, du Fürste des Lebens, № 26; Nun danket alle Gott, № 59.

Z rozsiahlej Bachovej tvorby chorálov zaznie Mensch, bewein dein Sünde gross, BWV 622. Z Orgelbuchu pre Ivana Sokola skladateľa a bardejovského rodáka Jozefa Grešáka zaznejú dve časti Larghetto (transkripcia 2. časti z Concertina pre husle a orchester) a Irmos (transkripcia troch zborov a capella z Panychídy). Jozef Grešák, ktorý od útleho detstva prejavoval svoj hudobný talent, je v svojom muzikantskom počiatočnom období spätý s nástrojom v Bazilike minor, pretože na ňom hrával pred odchodom na štúdiá na Spišskú Kapitulu. Organista Robert Kovács do svojich recitálov zaraďuje pravidelne aj vlastné improvizácie. Urobí to tak aj na tomto koncerte.

Weimarské pôsobenie priviedlo Franza Liszta k záujmu o organ a géniovi J. S. Bachovi. Okrem rozsiahlych organových kompozícií Liszt obdaril organistov aj troma desiatkami menších kompozícii, z ktorých zaznie chorál Nun danket alle Gott a Andante religioso. Záver recitálu bude tvoriť Lisztove Preludium a fuga na meno B-A-C-H. Bezprostredným podnetom pre skomponovanie tohto diela bola posviacka štvormanuálového organa v katedrále v Merseburgu. Skladbu Liszt venoval skladbu organistovi Alexandrovi Winterbergovi, korý ju aj premiéroval. Skladba má improvizačný charakter len zdanlivo. Fúga nadväzuje na preludium ako jej priama súčasť.



Organový recitál Roberta Kovácsa je súčasťou festivalu, ktorý pripravili Mesto Bardejov – Oddelenie kultúry a Rímsko-katolícka farnosť sv. Egídia pod patronátom MUDr. Borisa Hanuščaka, primátora mesta. 



TK KBS informovala Silvia Fecsková




[naspat]


(C) TK KBS 2003 - 2024