Bardejov 21. júna (TK KBS) V utorok 22. júna 2021 o 20:00 pod gotickou klenbou Baziliky minor sv. Egídia v Bardejove zaznejú prvé tóny XXIX. ročníka Organových dní Jozefa Grešáka. Za hrací stôl dvojmanuálového nástroja romantickej dispozície zasadne slovenský organista Mgr. art. Martin Bako, rodák z Banskej Bystrice.
Cesta organistu Mgr. art. Martina Baka za týmto kráľovským nástrojom bola veľmi zaujímavá. Na ZUŠ v Žiari nad Hronom a v Nových Zámkoch navštevoval hodiny klavíra. K organu sa dostal popri tom a začal súkromne vzdelávať. Pre ďalšie smerovanie vo vzdelávaní zohralo stretnutie s významným írskym organistom prof. Geraldom Gillenom. Odhalil talent a dispozíciu k profesionálnemu štúdiu organovej hry. Takto povzbudený Martin Bako zamieril do organovej triedy prof. Jána Vladimíra Michalku na HF VŠMU v Bratislave. Zvláštny záujem našiel v štúdiu improvizácie, ktorú využíva nielen ako liturgický organista, ale aj na koncertoch. V reštaurátorskej dielni Jána Valoviča v Seredi v rokoch 2001 až 2004 sa venovala problematike stavania a reštaurovania organov. Tieto skúsenosti využil pri stavbe nového organa do Katedrály sv. Martina v Bratislave v starobylej organárskej dielni Geralda Woehla. V rokoch 2008 až 2014 bol titulárnym organistom v tejto konkatedrále. To už mal za sebou aj roky pôsobenia ako organista vo františkánskom Kostole Zvestovania Pána v Bratislave.
Umelecký profil Mgr. Art. Martina Baka doteraz naplnili početné recitáli doma i v zahraničí či účinkovanie s orchestrami doma i v zahraničí či vedenie majstrovských kurzov v Zittau. V roku 2018 bola Martinovi Bakovi udelená prestížna Cena Sebastian za mimoriadny prínos k rozvoju organovej hudby na Slovensku. V súčasnosti sa venuje organárskej práci s pridanou hodnotou reštaurovania.
Skladateľ Felix Mendelssohn-Bartholdy sa zaslúžil o znovuobjavenie organa pre Nemecko. Už od jedenástich rokov hrával na tento nástroj, pre ktorý v roku 1837 skomponoval Tri prelúdiá a fúgy ako op. 37. Na koncerte zaznie prvé dielo.
Johannes Brahms skomponoval 11 Choral-Vorspiele (Jedenásť chorálnych predohier) op. 122 v roku 1896. V tomto roku zomrela jeho priateľkyňa Clara Schumannová a začal sa mu zhoršovať zdravotný stav. V tejto situácii skomponoval dielo, ktoré je rozjímaním na duchovné texty. Zaznejú štyri chorály: 2. Herzliebster Jesu, g mol (Najdrahší Ježišu, čo si urobil); 3. O Welt, ich muss dich lassen, F dur (1) (Ó, svet to ti musím dovoliť); 10. Herzlich tut mich verlangen, a mol (Úprimne si prajem); 11. O Welt, ich muss dich lassen, F dur (2).
Z organovej tvorby Jozefa Grešáka zaznie jeho najvýznamnejšie organové dielo Impulzy, ktoré skomponoval v roku 1967. V tejto skladbe je najkompletnejšie zobrazený vzťah skladateľa k tomuto nástroju na svätoegídiovskej chórovej empore, na ktorej v detstve vnikal do tajov magického sveta hudby i posvätného chrámového priestoru.
Z organovej tvorby Franza Liszta zaznie takmer polhodinové dielo Fantazia a fúga na chorál Ad nos ad salutarem undam (K nám, ku spasiteľným prameňom) z roku 1850. Inšpiráciou sa stala latinská modlitba troch novokrstencov z prvého dejstva opery Prorok, ktorú rok pred tým skomponoval Giacomo Meyerbeer. Dielo má bohatý harmonický jazyk a plno chromatizmov, septakordov a zmenšených trojzvukov. V dobe vzniku bolo najdlhším dielom skomponovaným pre organ. Ak by niekto čakal, že list vytvoril v tejto kompozícii opernú fantáziu či parafrázu, zmýlil by sa. Skladateľ vytvoril novú kompozíciu vyrastajúcu z Meyerberovej melódie.
TK KBS informovala Silvia Fecsková, muzikologička