Mariánska úcta má podľa Miloša Lichnera SJ základ vo Svätom Písme

TK KBS, rp; pz | 30. 04. 2021 11:49



Bratislava 30. apríla (TK KBS) Mariánska úcta má podľa prorektora Trnavskej univerzity Miloša Lichnera SJ základ vo Svätom Písme. Ako povedal v rozhovore pre Tlačovú kanceláriu KBS, Mária má podstatné miesto v dejinách spásy. „Je Matkou Božieho Syna. To je základ mariánskej úcty. Ako si vážime Krista, tak si uctievame a máme v úcte aj jeho matku, Máriu. Máriu môžeme považovať za syntézu celého kresťanského tajomstva, alebo ikonu kresťanstva,“ uviedol. Celá tradícia nás podľa neho pozýva nielen k modlitbe napríklad ruženca alebo litánií, ale k tomu, aby sme sa začali správať ako Panna Mária. „Máme počúvať Božie slovo ako ona a premýšľať o ňom, ale zároveň máme ako Mária hovoriť Bohu áno. Máme ju počúvať tak ako na svadbe v Káne ju počúvli keď povedala: „Urobte, čo vám povie“. Máme stáť verne pod krížom, rovnako ako Mária,“ zdôraznil Miloš Lichner.



Jezuita upozornil, že v Skutkoch apoštolov Mária bola uprostred modliacej sa Cirkvi. „To je dôležité, aby Mária bola uprostred každého modliaceho sa cirkevného spoločenstva. Máriine vzatie do neba nám ukazuje, že ak budeme kráčať za Kristom v tej vernosti a oddanosti ako ona, tak sa aj my dostaneme tam, kde je ona, s telom i dušou do neba,“ povedal s tým, že viacerí majstri duchovného života hovorievali: Per Marian ad Jesum. Prostredníctvom Márie k Ježišovi. „Mária je teda mikrohistóriou spásy. Sme pozvaní byť takými istými dobrými nasledovníkmi Krista, ako bola Mária,“ dodal.



Modlitba Pod Tvoju ochranu sa utiekame… pochádza z tretieho storočia. „Vo východných cirkvách je úcta k Panne Márii zdokumentovaná v najstarších liturgických tradíciách a má tam veľmi silné miesto. Teda ľudia od samého začiatku, aj keď Sväté Písmo nehovorí veľa o Márii, ale hovorí dôležité, vážili a ctili si Máriu. Vyjadrujú to mariánske dogmy. Prvá z nich bola prijatá na Efezskom koncile v roku 431, ktorý potvrdil pre Máriu titul Bohorodička. Je to mariánskokristologická dogma. Hovorí, že Mária je naozaj Božou Matkou, že porodila Bohočloveka. Zároveň to vypovedá kristologickú pravdu o Ježišovi. Mária je garantkou skutočnej ľudskej prirodzenosti Krista,“ povedal Lichner, podľa ktorého ranné bludy popierali, že Kristus mal skutočné ľudské telo a práve Mária je teologickou garanciou ľudskej prirodzenosti Bohočloveka Ježiša Krista.



Príhovorný význam Panny Márie nájdeme už v Káne Galilejskej, kde si Mária všíma, že svadobčania nemajú víno. „Ona sama vychádza s impulzom a hovorí, aby urobili, všetko, čo im Ježiš povie. Mária teda v Novom zákone bdie nad ľudskou rodinou a snaží sa jej pomôcť. Teda príhovorný charakter môžeme nájsť už v tejto udalosti. Je nám to blízke. Ak máme v úcte nejakého priateľa, máme radi aj jeho blízkych, jeho matku. Najdôležitejšie je, že Mária nás privádza ku Kristovi. Všetky tituly Márie sú práve o tom, že nás privádza ku Kristovi,“ hovoí Miloš Lichner.



Kongregácia pre náuku viery vydala v roku 1987 usmernenie, podľa ktorého mesiac, ktorý by sme mali prežívať mariánsky, je advent. Počas adventu prežívame prípravu na narodenie Krista. „Advent je teda skutočným liturgickým mesiacom. Okrem toho máme máj a október. Október je ružencový mesiac. Tradíciu októbra zaviedol Lev XIII. na konci 19. storočia. V byzantskej cirkvi sa mariánsky mesiac sústreďuje okolo sviatku Usnutia Panny Márie, teda okolo 15. augusta. V egyptskej cirkvi je to okolo Vianoc,“ vysvetlil prorektor Trnavskej univerzity.



U nás sa máj ako mariánsky mesiac uchytil v 18. storočí, ale mimo liturgie. Marec je zasvätený svätému Jozefovi. Jún Božskému srdcu Ježišovmu. „Máj sa do toho vsunul aj ako spojenie s prebúdzajúcou sa prírodou. V cirkevnej tradícii bola totiž Mária vždy predstavovaná ako najkrajší kvet ľudstva,“ hovorí Miloš Lichner s tým, že v 18. storočí mariánsku úctu v máji začali šíriť jezuiti. Ide najmä o Hanibala Dionýza, ktorý napísal knihu Mese di Maria, teda Mesiac Márie. Sú to pobožnosti v dome okolo oltárika Panny Márie, ale aj úvahy o kresťanskom živote. Druhým jezuitom, ktorý šíril zdravú májovú mariánsku úctu bol Alfonso Muzzarelli.



Lichner však zdôrazňuje, že skutočná úcta k Panne Márii by nemala zabúdať na to, že treba ísť ako Mária, v dôvernosti za Kristom. „Ako kňaz sa ruženec modlím každý deň. Mám rád mariánske litánie. Nesmie to však zostať len výlučne v liturgickej oblasti, ale musí to mať presah do života. Byť ako Mária v Lukášovom Evanjeliu počúvať Božie slovo, uchovávať ho vo svojom srdci a premýšľať o ňom. Ísť cestou Márie,“ dodal.



V súčasnej dobe je podľa Miloša Lichnera dôležité, aby muži pozerali na každú ženu, ako na Pannu Máriu. „Ako na matku a pannu. S úctou. Nie ako na objekt, ale s úctou ako by každá žena bola Mária,“ povedal.




[naspat]


(C) TK KBS 2003 - 2024