--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Drahí bratia a sestry v Kristovi,
v ostatných dňoch sme vstúpili do ďalšej fázy riešenia celosvetovej pandémie. Zatiaľ čo počet prípadov stúpa a dosahuje nové rekordy, na obzore sú vakcíny schválené Úradom USA pre kontrolu potravín a liečiv. Obidve tieto skutočnosti vyvolávajú otázky i obavy. Mnoho katolíkov sa zvlášť zaujíma o rôzne problémy súvisiace s uplatňovaním morálneho učenia Cirkvi pri vývoji týchto vakcín, ich rozdeľovaní a očkovaní. Využívame túto príležitosť, aby sme načrtli najdôležitejšie zásady.
Akákoľvek vakcína musí byť vyvinutá morálne prijateľným spôsobom. To znamená, že vývoj musí rešpektovať celý ľudský život, stvorený na Boží obraz a podobu, od počatia po prirodzenú smrť. Vieme, že bunkové línie, ktoré pochádzajú z detí potratených pred mnohými desaťročiami, sa používali a v niektorých prípadoch sa aj naďalej používajú v rôznych štádiách vývoja niektorých vakcín. Vziať nevinný ľudský život pre získanie takýchto buniek a pre vytvorenie bunkových línií, ktoré sa môžu vedecky množiť v priebehu istého času, je morálne neprijateľné. Avšak „pokiaľ ide o otázku vakcín, pri príprave ktorých sa použili alebo mohli použiť bunky pochádzajúce z dobrovoľne potratených plodov, je potrebné uviesť, že ,zlo v morálnom zmysle spočíva v konaní, no nie vo vakcínach alebo samotnom materiáli “(Nóta Pápežskej akadémie pre život o vakcínach v Taliansku, 31. júla 2017). Akadémia uzatvára: „Odborné charakteristiky výroby vakcín, ktoré sa najčastejšie používajú v detstve, nás vedú k tomu, že sa vylučuje morálne relevantná spolupráca medzi tými, ktorí tieto vakcíny používajú dnes, a praxou dobrovoľných potratov. Preto sa domnievame, že všetky klinicky odporúčané očkovania je možné používať s čistým svedomím a že použitie týchto vakcín neznamená určitý druh spolupráce s dobrovoľnými potratmi.“
Katolíci sú povinní obhajovať morálne prijateľný vývoj vakcín vo všetkých jeho etapách. To platí aj vtedy, keď sa pre spoločné dobro a nedostatok dostupnej alternatívy cítime byť nútení dostať vakcínu, ktorej výroba je nejakým spôsobom spojená s morálne neprijateľnými prostriedkami.
Vakcíny vyvinuté spoločnosťami Moderna a Pfizer na boj proti COVIDu-19 možno aplikovať bez morálnych výhrad. Predsedovia komisií biskupov USA pre učenie viery a pro-life vydali 23. novembra 2020 vyhlásenie, že nie je nemorálne nechať sa zaočkovať vakcínami, ktoré sú vyvinuté spoločnosťami Moderna a Pfizer. Ďalej vo vyhlásení uviedli: „Vakcína spoločnosti Pfizer, ani vakcína spoločnosti Moderna nezahŕňa použitie bunkových línií, ktoré pochádzajú z tkaniva plodov odobratých z tela potrateného dieťaťa na žiadnom stupni navrhovania, vývoja alebo výroby... Nie sú [vakcíny] celkom bez akejkoľvek súvislosti s potratom, keďže spoločnosti Pfizer a Moderna využili na jeden z potvrdzujúcich laboratórnych testov svojich výrobkov nakazenú bunkovú líniu.
Existuje teda spojenie, ale je pomerne vzdialené.“ Vyhlásenie ďalej odkazuje na vatikánske dokumenty Kongregácie pre náuku viery a Pápežskej akadémie pre život, ktoré sa dotýkajú tohto problému. Na záver konštatujú: „Všetky tieto dokumenty poukazujú na nemorálnosť používania tkaniva odobratého potratenému dieťaťu na vytváranie bunkových línií. Rozlišujú tiež morálnu zodpovednosť rôznych zúčastnených aktérov, počnúc tými, ktorí sa podieľajú na navrhovaní a výrobe vakcíny, až po tých, ktorí vakcínu dostávajú. Najdôležitejšie je, ako všetci objasňujú, že na úrovni príjemcu je morálne prípustné prijať očkovanie, ak neexistujú žiadne iné alternatívy a existuje vážne zdravotné riziko.“
Katolíci sú tiež povinní obhajovať spravodlivé prideľovanie vakcíny, aby k nej mali prístup tí najzraniteľnejší. Často ide o komunity, ktoré sú chudobné a bez primeraných zdrojov, ktoré sú najviac postihnuté chorobou z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov (vrátane zdravotného poistenia) alebo liečebných zdrojov. Akýkoľvek plán prideľovania musí zohľadniť túto nerovnosť a musí ju korigovať.
Biskupi a katolícki odborníci na lekársku etiku budú i naďalej monitorovať a hodnotiť morálnosť alternatív, ktoré máme k dispozícii, vzhľadom na ďalší vývoj situácie a dostupné informácie. Modlíme sa, aby nás Pán sprevádzal v úsilí o spoločné dobro pre všetkých pri zamedzovaní šírenia tohto vážneho ochorenia.
V Kristovi,
J. E. Mons. Dennis M. Schnurr, arcibiskup Cincinnati
J. E Mons. Robert J. Brennan, biskup Columbusu
J.E. Mons. Jeffrey M. Monforton, biskup Steubenvillu
Mons. Robert Siffrin, diecézny administrátor Youngstownu
J.E. Mons. Edward C. Malesic, biskup Clevelandu
J.E. Mons. Daniel E. Thomas, biskup Toleda
J.E. Mons. J. Michael Botean, biskup rumunskej eparchie Canton
J.E. Mons. Bohdan J. Danylo, biskup ukrajinskej eparchie sv. Jozafáta
J.E. Mons. Milan Lach SJ, biskup byzantskej eparchie Parma
Ďalšie informácie nájdete v mesačnej rubrike pátra Tada Pacholczyka z Národného katolíckeho bioetického centra pod titulkom Bioetika dáva zmysel. Jeho stĺpček nájdete na tomto odkaze:
https://www.fathertad.com/writings/making-sense-bioethics/
Preklad: -sg-