Osobitná úcta k Najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu začala v 12. storočí (sv. Anzelm, sv. Bernard), v 13. storočí táto úcta dosiahla vrchol (bl. J. Hermann, sv. Luitgarda, sv. Mechtilda, sv. Gertrúda, sv. Bonaventúra, sv. Albert Veľký, bl. Henrich Suso, sv. Katarína Sienská). V ďalších storočiach túto úctu rozširovali sv. Bernardín Sienský, bl. Peter Faber, sv. František Borgiaš, sv. Peter Kanízius, sv. František Saleský. Apoštol liturgického kultu Najsvätejšieho Srdca Ježišovho bol sv. Ján Eudes (+1680), ktorý zložil aj texty pre omšu a ofícium, a tak prvá liturgická slávnosť sa konala roku 1672. Tento sviatok prijali mnohé diecézy vo Francúzsku. Na základe zjavení sv. Margity v rokoch 1673-75 sa úcta k Ježišovmu Srdcu veľmi vzmáhala napriek silným odporcom tejto úcty napríklad zo strany jansenistov, až roku 1856 pápež Pius IX. ustanovil tento sviatok pre celú Cirkev. Vzápätí v sobotu 20. júna si Cirkev pripomína sviatok Nepoškvrneného Srdca Panny Márie.
"Sviatok Najsvätejšieho srdca Ježišovho a úcta k Ježišovmu srdcu na Slovensku nemá byť len nejakým závanom sentimentality, ale v duchu biblického pohľadu a katolíckeho kultu na prahu novoveku v duchu devotio moderna, je to stála výzva vnímať hĺbku Božej pokornej lásky najmä cez osobu Ježiša Krista," vraví biblista Jozef Jančovič, s ktorým prinášame rozhovor.
- Božské srdce. Ako je výraz srdce zaznamenaný vo Svätom písme?
V Písme je srdce viac ako 1000-krát spomínané cez hebrejské výrazy leb, lebab alebo v gr. preklade už známejší výraz kardia. Je najdôležitejším konceptom biblickej antropológie Starého, ale aj Nového zákona. V semitskom prostredí je srdce však viacznačný výraz. Okrem sporadického označenia orgánu, označuje aj neprístupné a nedosiahnuteľné miesto (srdce mora či neba Jon 2, 4 a Dt 4, 11).
Srdce je centrom ľudskej osoby a je najmä sídlom citov (Ž 25, 17), sídlom túžby (Prís 6, 25); sídlom rozumu (Prís 15, 14). V Starom zákone sa v tejto súvislosti hovorí často o chýbaní srdca (chasar leb), čo je neprítomnosť rozumnosti; je tiež sídlom úmyslov a plánov (Prís 6, 18). V srdci vzniká a naplňuje sa rozhodnutie pre dobré alebo zlé, takže človek si ho musí nadovšetko strážiť (Prís 4, 23).
Keď sa srdce zatvrdí, je neschopné prijímať podnety a reagovať správne (Ex 4, 21; 7, 3.14; 9,7; Dt 2,30). Preto sa v múdroslovnej tradícii človeku varovne odkazuje, že pre Boha je doslova „ohavnosťou“ srdce, ktoré snuje zlé zámery a rozsieva medzi bratmi zvady (Prís 6,18-19)," vysvetľuje biblista Jozef Jančovič.
- Kde je v Písme opísané Ježišovo srdce najlepšie?
Ježišovo srdce je najjasnejšie v Písme opísané v Matúšovej perikope Mt 11,28-30: "Poďte ku mne všetci, ktorí sa namáhate a ste preťažení, a ja vás posilním. Vezmite na seba moje jarmo a učte sa odo mňa, lebo som tichý a pokorný srdcom; a nájdete odpočinok pre svoju dušu. Moje jarmo je príjemné a moje bremeno ľahké," uvádza odborník v oblasti biblickej interpretácie a teológie.
Pokračuje, že je to "stať poznačená múdroslovnou kristológiou. Ježiš hovorí ako stelesnená múdrosť a pozýva do svojej blízkosti ako Múdrosť v Knihe prísloví 9,1-15, ktorá pri posilňujúcej hostine v krásnom prostredí poučí neskúsených. Najhlbší dôvod smelého prístupu k Ježišovi, tomuto učiteľovi novej múdrosti je práve jeho srdce. Ježiš je vo svojej podstate mierny a ponížený.
Preklad tichý srdcom nie je úplne výstižný. Jeho učenie zostáva bremenom a jarmom, nie ako zákon so svojimi 613 nariadeniami, ale je to nutný postroj milosrdnej lásky, ktorá nechce za každú cenu obetu ale milosrdenstvo (Mt 9,16; 12,7)," uviedol biblista Jozef Jančovič.
- Čo nám teda chce tento sviatok povedať?
Sviatok jeho Srdca, je pre nás kresťanov na Slovensku impulzom nechať sa „objať Božou dobrotou“ v Ježišovi, aby sme vedeli zaujímať pred týmto svetom múdre a triezve postoje podobné tým Ježišovým. Je to impulz k pravej horlivosti, vyvolávajúcej nie sváry alebo tendencie smútiace za triumfalizmom Cirkvi, ale má to byť horlivosť, ktorá vyvoláva hlad po Bohu a jeho láske, ktorou sa máme nechať najskôr my sami premôcť a vnášať ju do našich postojov, ktoré neriedia evanjelium, ale ho ponúkajú ľuďom vo svojej šírke podmanivým spôsobom.