Biskup Galis slúžil omšu za obete minulotýždňovej tragédie vo Vrútkach

TK KBS, tasr, zd, zpu; ml | 15. 06. 2020 19:05



Vrútky 15. júna (TK KBS/TASR) Žilinský diecézny biskup Tomáš Galis odslúžil v pondelok vo farskom Kostole sv. Jána Krstiteľa vo Vrútkach svätú omšu za mesto Vrútky, za obete minulotýždňovej tragédie a za pokoj.

"Ježiš hovorí o pokušení odvety — úmyselne sa odplatiť zlým za zlé. Je to postoj srdca, ktorý sa, žiaľ, prejavuje aj dnes. V dnešnej dobe ľudské srdce zvlášť trpí osirelosťou z nedostatku lásky a z utrpených sklamaní. Túžba pomstiť sa je stále lákavým pokušením. Násilný čin jedného môže v iných vystupňovať napätie vyvolávajúce odplatu. Ježiš nás však vyzýva, aby sme zanechali takúto túžbu a tiež hnev, ktorý ju často poháňa. Prečo? Pretože vie, že zlo nemôže nikdy poraziť zlo. A tiež vie, že odveta, odplata neuzdraví naše rany ani bôľ srdca," povedal počas kázne žilinský diecézny biskup.

PLNÉ ZNENIE homílie žilianského biskupa Mons. Tomáša Galisa:

Bratia a sestry,

zišli sme sa v tomto farskom Kostole sv. Jána Krstiteľa, aby sme sa modlili za mesto Vrútky, za obete minulotýždňovej tragédie a za pokoj v srdciach, aby sme s Božou pomocou dokázali zvládať aj naše vzájomné medziľudské vzťahy. Uvedomujeme si, že ako ľudia sme všetci hriešnikmi. Aj naše cirkevné spoločenstvá pozostávajú z hriešnych ľudí. Ako kresťania však vieme, že sme Otcovými synmi a dcérami a v tomto svete spolu s Ježišom sa snažíme byť všetkým ľuďom bratmi a sestrami.

Dnešný úryvok z Matúšovho evanjelia patrí do Ježišovej „reči na vrchu“. Ježiš je muž slova a jeho výroky sú Božie slovo. On sám dosvedčuje, že je dokonale verný blahoslavenstvám. Hovorí s autoritou, ktorá je rovná autorite toho, ktorý dáva Desať slov.

Ježiš hovorí o pokušení odvety – úmyselne sa odplatiť zlým za zlé. Je to postoj srdca, ktorý sa, žiaľ, prejavuje aj dnes. V dnešnej dobe ľudské srdce zvlášť trpí osirelosťou z nedostatku lásky a z utrpených sklamaní.

Túžba pomstiť sa, je stále lákavým pokušením. Násilný čin jedného, môže v iných vystupňovať napätie vyvolávajúce odplatu. Ježiš nás však vyzýva, aby sme zanechali takúto túžbu a tiež hnev, ktorý ju často poháňa. Prečo? Pretože vie, že zlo nemôže nikdy poraziť zlo. A tiež vie, že odveta, odplata neuzdraví naše rany, ani bôľ srdca.

Jeho slová: „Ja vám hovorím“ nie sú v protiklade k tomu, čo bolo povedané. Čo Ježiš hovorí nie je zákonnícky diktát, ešte prísnejší než to, čo bolo predtým, ktorý súdi nielen činnosť, ale dokonca aj úmysly. Je to naopak „radostná zvesť“ o tom, čo v nás Boh koná slovami, ktoré majú autoritu uskutočniť to, na čo sú poslané. Máme ich chápať nie ako „kódex“ krásnych, ale neľudských, božsky nedosiahnuteľných zákonov, ale ako „zjavenie“ a dar Božieho života pre nás.

Ježiš neruší ani čiarku zo Zákona a Prorokov. Nerozoberá vhodnosť alebo nevhodnosť takého prístupu. Úplne jednoducho privádza provizórne riešenie z dávnych dôb k naplneniu a predkladá nové chápanie spravodlivosti na základe logiky blahoslavenstiev.

Zlo sa nepremáha zlom, ale dobrom. Súcit, milosrdenstvo, veľkodušnosť, štedrosť, zrieknutie sa práva na odplatu, pokojné prijatie toho, že o niečo prídem, to je odpoveď Kristovho učeníka, ktorý má takto postupovať v sporoch s druhými a riešiť konflikty.

Ježiš navrhuje a dáva nám nový poriadok, poriadok lásky, ktorý víťazí nad poriadkom sebectva. V citovanom úryvku ponúka päť pravidiel, ako premáhať zlo dobrom.

Neodporujte zlému. Ježiš miluje hriešnikov, pretože nenávidí hriech. My nenávidíme hriešnikov, pretože milujeme hriech. Pre Ježiša sú hriešnici predmetom súcitu, pre nás dôvodom opovrhovania. Zlo škodí predovšetkým tomu, kto ho pácha a preto ho nemusíme odplácať. Zlý človek je prvou obeťou zla, ale je to môj brat, ktorého mám zo srdca milovať. Len čisté srdce miluje hriešnika, lebo prechováva súcit, ktorý víťazí nad vlastným zlom a dáva mu silu naložiť si ho na seba a trpieť s blížnym ako Boží Baránok, ktorý nesie a sníma hriech sveta (Jn 1, 29).

Ak ťa niekto udrie po pravom líci, nadstav mu aj druhé. Kým prvé pravidlo o premáhaní zla hovorí, aby sme zlo neodplácali, druhé hovorí, aby sme boli ochotní zniesť dvojnásobok. Kresťanská „tolerancia“ nie je ľahostajnosťou voči zlu, ale sila „tolerovať=znášať, trpieť, niesť na sebe zlo druhého, je to naša „nosnosť“, naša schopnosť „znášať bremená jeden druhého“, je to naplnenie Kristovho zákona (Gal 6, 2).

Tomu, kto sa chce s tebou súdiť a vziať ti šaty, nechaj aj plášť. Tretie pravidlo o premáhaní zla hovorí, že sa máme zrieknuť svojho práva s vedomím, že ako synovia máme povinnosť nestavať sa proti svojim bratom a sestrám. Namiesto, aby sme bez lásky vyžadovali naspäť svoje šaty, boli sme pripravení zrieknuť sa aj plášťa. Nahota Božieho Syna na kríži bola víťazstvom nad Adamovou chamtivosťou.

Keď ťa bude niekto nútiť, aby si šiel s ním jednu míľu, choď s ním dve. Štvrté pravidlo sa týka „nútenia“. Angarius bol kráľovský posol, ktorý mal právo kohokoľvek najať, aby mu niesol jeho batožinu. Každý človek je Boží syn, veľký kráľ a máme povinnosť pomôcť mu niesť jeho batožinu. Potreby druhého sú naše povinnosti, napr. rodičia voči malému dieťaťu. Ak ťa niekto „prinúti“ urobiť jednu povinnosť, službu, urob pre neho dve.

Tomu, kto ťa prosí, daj. Piate pravidlo je pripravenosť „dávať“. Je to víťazstvo nad „brať“. Brať za účelom vlastnenia je princípom každého zla. Ničí stvorenie, ktoré je darom lásky. Dávať je princíp spoločenstva. Spoločenstvo medzi všetkými navzájom má základ práve v Synovom Tele, ktoré sa za nás vydalo, obetovalo sa z lásky. Nezištná láska, ktorou človek prijíma druhého takého aký je, je vzácna. Všetci ju potrebujeme. Kto nie je niekým milovaný a prijímaný, neexistuje! Aby sme mohli milovať seba a potom mohli milovať druhých tak, ako sme milovaní my sami.

Milovaní bratia a sestry, viem, že nie je ľahké kráčať vznešenou cestou, ktorú nám ukazuje Ježiš, a zvyčajne na to treba vynaložiť isté úsilie, námahu, no s Ježišovou pomocou môžeme naozaj dobrom premôcť každé zlo. Slávenie Eucharistie nám uzdravuje srdce aj od negativizmu a uzavretosti, od vnútorného zablokovania, aby sme žili ako synovia a dcéry nebeského Otca.

- - -

S Vrútkami spája biskupa viacero osobných životných momentov. V tomto meste ukončil základnú deväťročnú školu a zmaturoval na Strednej všeobecnovzdelávacej škole Vrútky. V kostole sv. Jána Krstiteľa tiež slávil svoju primičnú svätú omšu 13. júna 1976. Bezprostredne po tragédii, pri ktorej zomreli dvaja ľudia, prejavil vyjadril Galis hlbokú účasť a blízkosť v modlitbe všetkým, ktorí sú týmto nešťastím zasiahnutí. "Zároveň spoločenstvo veriacich prosím, aby podľa svojich možností obetiam poskytlo svoju oporu a útechu," dodal žilinský diecézny biskup.

-

Zdroje: TASR / Žilinská diecéza, Zdeno Pupík



[naspat]


(C) TK KBS 2003 - 2024