Na úvod slávenia o 7.00 v kaplnke Domu sv. Marty pozval Svätý Otec k modlitbe: „Dnes je Deň ošetrovateliek. Včera som zaslal posolstvo. Modlime sa dnes za zdravotné sestry a bratov, mužov, ženy, chlapcov a dievčatá, ktorí vykonávajú túto profesiu, ktorá je viac než len profesiou: je to povolanie, oddanosť. Nech ich Pán žehná. V tomto čase pandémie dali príklad hrdinskosti a niektorí položili život. Modlime sa za zdravotné sestry a bratov.“
V homílii pápež komentoval dnešný úryvok v Jánovho evanjelia (14,27-31), kde Ježiš svojim učeníkom hovorí: «Pokoj vám zanechávam, svoj pokoj vám dávam. Ale ja vám nedávam, ako svet dáva».
- - - -
Homília Svätého Otca
Pán pred svojím odchodom pozdravuje svojich a dáva im dar pokoja (porov. Jn 14,27-31), pokoj Pánov: «Pokoj vám zanechávam, svoj pokoj vám dávam. Ale ja vám nedávam, ako svet dáva» (v. 27). Nejde o všeobecný pokoj, o ten pokoj bez vojen, ktorý by sme všetci chceli, ale o pokoj srdca, o pokoj duše, pokoj, ktorý každý z nás má vo svojom vnútri. A Pán ho dáva, no zdôrazňuje: «nedávam, ako svet dáva» (v. 27).
Ako dáva pokoj svet a ako ho dáva Pán? Sú to rozdielne pokoje? Áno. Svet ti dáva istý „pokoj vnútra“, hovoríme tu o pokoji tvojho života, o tomto žití „s pokojným srdcom“. Dáva ti vnútorný pokoj ako tvoje vlastníctvo, ako niečo, čo je tvoje a čo ťa izoluje od ostatných, udržiava ťa v tebe, je to tvoj výdobytok: mám pokoj. A bez toho, aby si si to všimol, sa uzatváraš do tohto pokoja, je to pokoj tak trochu pre teba, pre jedného, pre každého; je to osamotený pokoj, je to pokoj, ktorý ťa robí spokojným, aj šťastným.
A v tejto spokojnosti, v tomto šťastí ťa tak trochu uspí, anestetizuje ťa a vedie ťa zostať sám so sebou v istej spokojnosti. Je tak trochu egoistický: pokoj pre mňa, uzavretý vo mne. Takto ho dáva svet (porov. v. 27). Je to nákladný pokoj, pretože musíš neustále meniť „nástroje pokoja“: keď ťa nadchne určitá vec, dodáva ti pokoj, no potom sa pominie a musíš si nájsť ďalšiu... Je to [pokoj] nákladný, pretože je provizórny a neplodný.
Naopak pokoj, ktorý dáva Ježiš, je niečo iné. Je to pokoj, ktorý ťa uvádza do pohybu: neizoluje ťa, dáva ťa do pohybu, poháňa ťa ísť k druhým, vytvára spoločenstvo, tvorí komunikáciu. Pokoj sveta je nákladný, Ježišov pokoj je zadarmo, je grátis; je to Pánov dar: Pánov pokoj. Je plodný, vždy ťa vedie vpred.
Príkladom v Evanjeliu, ktorý ma núti premýšľať ako je to s pokojom sveta, je ten pán, ktorý mal plné sýpky a úroda toho roku sa ukazovala mimoriadne bohatá, a tak si pomyslel: „Budem musieť vybudovať ďalšie sýpky, aby som ju tam uložil a potom budem pokojný... to je moja spokojnosť, takto môžem žiť pokojný“. - „Hlupák,“ hovorí Boh, ešte túto noc zomrieš“ (porov. Lk 12,13-21). Je to pokoj vnútrosvetský (imanentný), ktorý ti neotvára dvere na druhý svet. Naopak Pánov pokoj je otvorený tam, kam odišiel, je otvorený pre nebo, je otvorený pre raj. Je to plodný pokoj, ktorý sa otvára a aj druhých privádza s tebou do raja.
Myslím, že nám pomôže, keď trochu popremýšľame: ktorý je ten môj pokoj, kde ja nachádzam pokoj? Vo veciach, v blahu, v cestovaní – teraz sa však nemôže cestovať – vo vlastníctve, v mnohých veciach, alebo nachádzam pokoj ako Pánov dar? Musím za pokoj zaplatiť, alebo ho prijímam zdarma od Pána? Aký je môj pokoj? Keď mi niečo chýba, hnevám sa?
Toto nie je Pánov pokoj.
Toto je jedno z preverení. Som spokojný v mojom pokoji, „driemem“? To nie je od Pána. Som v pokoji a chcem ho komunikovať druhým a niečo ďalej rozvíjať? Toto je Pánov pokoj! Zostáva vo mne ten pokoj aj v drsných, ťažkých chvíľach? Je od Pána. A Pánov pokoj je plodný aj pre mňa, pretože je plný nádeje, teda hľadí na nebo.
Včera – prepáčte mi, že hovorím tieto veci, no sú to veci zo života, ktoré mi dobre padnú – včera som dostal list od istého kňaza, skvelého kňaza, a povedal mi, že hovorím málo o nebi, že by som o ňom mal hovoriť viac. A má pravdu, má pravdu. Preto som chcel dnes zdôrazniť túto vec: že pokoj, ten, ktorý nám dáva Ježiš, je pre terajšok i pre budúcnosť. Znamená to začať žiť nebo, s plodnosťou neba. Nie je to anestéza. Ten druhý áno: anestetizuješ sa prostredníctvom vecí sveta a keď sa dávka tejto anestézy skončí, vezmeš si ďalšiu a zas ďalšiu a ďalšiu dávku... Tento [Pánov] pokoj je však definitívny, a aj plodný a nákazlivý. Nie je narcistický, pretože vždy hľadí na Pána. Ten druhý hľadí na seba, je tak trochu narcistický.
Nech nám Pán dá tento pokoj plný nádeje, ktorý nás robí plodnými, robí nás komunikatívnymi voči druhým, ktorý vytvára spoločenstvo a ktorý vždy hľadí na definitívny pokoj raja.
Preložila: Slovenská redakcia VR
- - - -
Na záver svätej omše po tichej adorácii pred vystavenou Sviatosťou pápež František udelil eucharistické požehnanie.