Ako možno získať úplné odpustky pri požehnaní Urbi et Orbi?

TK KBS, kbs, mk; ml | 27. 03. 2020 13:43



Bratislava 27. marca (TK KBS) Pápež František dnes večer udelí mimoriadne eucharistické požehnanie Urbi et Orbi. Toto požehnanie bude v duchu dekrétu vydaného v súvislosti s naliehavou situáciou nákazy Covid-19 spojené s možnosťou získať úplné odpustky. Aké sú podmienky pre získanie úplných odpustkov pri dnešnom Urbi et Orbi? Reaguje hovorca KBS Martin Kramara.

"Pre zjednodušené vysvetlenie týkajúce odpustkov, ktorého sa mnohí dožadujú, pozrime sa najskôr do Katechizmu, ktorý v bodoch 1472 a 1473 hovorí:

--------------------------

"Hriech má dvojaký následok. Ťažký hriech nás pozbavuje spoločenstva s Bohom, a preto nás robí neschopnými večného života, ktorého pozbavenie sa volá „večný trest“ za hriech. Na druhej strane každý hriech, aj všedný, má za následok nezdravé pripútanie k stvoreniam, ktoré potrebuje očistenie, či už tu na zemi, alebo po smrti, v stave nazývanom očistec. Toto očistenie oslobodzuje od takzvaného „časného trestu“ za hriech.

Obidva tieto tresty sa nemajú chápať ako určitý druh pomsty, ktorou Boh postihuje zvonku, ale skôr ako tresty vyplývajúce zo samej povahy hriechu. Obrátenie, ktoré pochádza z vrúcnej lásky, môže dôjsť až k úplnému očisteniu hriešnika, takže už nezostane nijaký trest.

Odpustenie hriechu a obnovenie spoločenstva s Bohom má za následok odpustenie večných trestov za hriech. Ale časné tresty za hriech zostávajú. Kresťan sa ich má snažiť prijímať ako milosť tým, že trpezlivo znáša utrpenia a skúšky každého druhu, a keď nadíde chvíľa, tým, že bude pokojne čeliť smrti; má sa aj usilovať, aby sa skutkami milosrdenstva a lásky, ako aj modlitbou a rozličnými kajúcnymi skutkami úplne zbavil „starého človeka“ a obliekol si „nového človeka“."

---------------------------

Čiže, keď ideme na svätú spoveď, je nám odpustená vina, ktorej sme sa pred Bohom dopustili, aj večný trest, ktorý si zasluhujeme za ťažké hriechy. Časné tresty však zostávajú aj po svätej spovedi. Veľmi zjednodušene povedané: možno ich postupne odčiňovať konaním dobra počas života, alebo, ak to človek nestihne, musia byť odčinené po smrti, v Očistci.

Katecheticky sa to niektorí učitelia pokúšajú vysvetliť deťom takto: „Predstavte si, že chlapci rozbijú susedovi okno. Sú za to vinní, a zaslúžia si aj trest. Ak to však oľutujú, rozhodnú sa priznať, a poprosia o prepáčenie, sused im vinu odpustí, ba aj trest, ktorý by si za to zaslúžili. Vzťah sa tým napraví, a môžu znova spolu vychádzať. Avšak okno, ktoré rozbili, treba ešte zaskliť. Črepiny treba pozametať, atď. Inými slovami, hlavný trest je odpustený, aj vzťah napravený, ale časný trest – napríklad zohnať brigádu, našporiť na nové sklo, atď – ten ešte zostáva.

Takto to, obrazne povedané, vyzerá aj s hriechom. Má svoje dôsledky, ktoré zostávajú, aj keď sa vzťah s Bohom napraví. Tu sa však ešte môže stať jedna vec. Niekto veľkodušný to okno namiesto chlapcov "zo svojho vrecka" zaplatí. Znovu teda, obrazne: odpustky vzťahujúce sa na tzv. časné tresty pochádzajú zo zásluh Ježiša Krista a svätých, teda z duchovného pokladu, ktorého správcom je Svätý Otec. On môže stanoviť určité podmienky a dať možnosť veriacim, aby sa úplne, naraz, nadobro, zbavili všetkých časných trestov, teda akoby „dlhov“, či „negatívnych stôp“, ktoré po sebe zanechali kvôli spáchaným hriechom.

Toto sa vlastne deje aj pri udelení požehnania Urbi et Orbi. Pápež ponúka každému možnosť čerpať z duchovného pokladu, a teda vyhnúť sa očistcu, do ktorého človek smeruje, ak počas pozemského života nestihne napraviť, čo na seba stiahol ako časný trest svojimi hriechmi.

(Samozrejme, existuje možnosť získať odpustky aj pre duše, ktoré sú v očistci, za ne sa modlíme napríklad v čase sviatku Všetkých svätých a Všetkých verných zosnulých. V tomto prípade však ide o časné tresty žijúcich, čiže o každého jedného z nás.)

Ak teda chceme dosiahnuť úplné odpustky, disponujme sa na ich prijatie. Zvyčajné podmienky sú: svätá spoveď, sväté prijímanie, odpútanie sa od hriechu, modlitba na úmysel Svätého Otca a prípadne ďalšia modlitba alebo predpísaný úkon. Teraz sme však osobitnej situácii. Keďže pre mnohých nie je možné ísť na spoveď, ani fyzicky na sväté prijímanie, treba si vzbudiť dokonalú ľútosť, to znamená ľútosť nad hriechmi z lásky k Bohu (nie zo strachu pred trestom): to môžeme urobiť tými slovami, ktorými ľútosť zvyčajne vyjadrujeme pri svätej spovedi (napríklad: „Bože, láska, teba milujem, preto svoje hriechy veľmi ľutujem. Nechcem viac uraziť tvoju dobrotu. Prosím ťa, odpusť mi pre Krv Kristovu).

Takáto úprimná ľútosť, ak je spojená s predsavzatím vyspovedať sa, keď to bude možné, odpúšťa všetky hriechy, aj ťažké.

Potom sa môžem pomodliť za Svätého Otca (Otčenáš, Zdrava, Sláva) a sledovať prenos modlitieb, ktoré bude pápež prednášať na Námestí sv. Petra. Spolu s ním budeme prosiť za zastavenie koronavírusu.

Dokonca ja tí, ktorí kvôli technickým prekážkam nemôžu prenos sledovať, môžu získať odpustky, ak sa so Svätým Otcom zjednotia v duchu - a pomodlia v tom čase napríklad svätý ruženec, korunku Božieho milosrdenstva, krížovú cestu, alebo budú pol hodiny čítať Sväté písmo, či venovať sa Eucharistickej adorácii (viď vyššie podmienky stanovené Apoštolskou penitenciáriou pre čas pandémie koronavírusu).

Kto teda môžeme, sledujme televízny alebo rozhlasový prenos a modlime sa večer spolu so Svätým Otcom."



[naspat]


(C) TK KBS 2003 - 2024