Vysoká nad Uhom privíta slávnosť uloženia relikvií bl. Anny Kolesárovej

TK KBS, ke, af, jj; ml | 27. 09. 2018 08:30



Bratislava/Košice 27. septembra (TK KBS) Blahoslavená Anna Kolesárová sa cez víkend symbolicky vráti do svojho rodiska vo Vysokej nad Uhom pri Michalovciach. Na mieste chystajú ďakovnú slávnosť spojenú s uložením relikvií novej slovenskej blahoslavenej. Dekrét o jej mučeníctve schválil v marci pápež František, beatifikačná slávnosť sa konala 1. septembra na štadióne TJ Lokomotíva v Košiciach. Mladé 16-ročné dievča v závere druhej svetovej vojny zastrelil vojak sovietskej armády. Zomrelo, aby si zachovalo nevinnosť. Blahoslavená Anna Kolesárová je prvá laička, ktorá bola na Slovensku blahorečená. Slávnosti bude prechádzať modlitbová vigília so svätou omšou a večerom svedectiev a štafetový beh mladých z Košíc do Vysokej nad Uhom.

"Po blahorečení Anny Kolesárovej prichádza veľká radosť zo spätných väzieb účastníkov, ktorí boli na štadióne a rozprávajú nadšene o tom, akú milosť radosti a lásky tam zažili. Listy často obsahujú aj svedectvá, ako v ich rodine zanechali staré časy zlé vzťahy či závislosti, pretože príbeh Anny Kolesárovej im rozpráva o hodnote človeka a kráse nevinnosti a konečne našli odvahu riešiť veci, vďaka ktorým sa po rokoch oslobodzujú z nečistých vzťahov," hovorí rektor Pastoračného centra Anny Kolesárovej vo Vysokej nad Uhom Pavol Hudák. "Anna Kolesárová mala šestnásť rokov, je to obdobie, kedy dnešní mladí prežívajú krízu morálnych hodnôt, krízu viery, kedy idú do sveta rozhliadnuť sa po hodnotách , po láske, čím sa Anna stáva blízkou každému mladému človeku, ktorý prechádza týmto obdobím. Je nádejou , aj keď ešte nebola sformovaná v povolaní, ale všetko v sebe nosila," uviedol Pavol Hudák.

"Mladosť je príťažlivá, a preto mladí ľudia, ktorí túžia po kráse, túžia po úspechu, po láske, môžu v nej nájsť zaľúbenie. Pútnické centrum Anny Kolesárovej vo Vysokej je miestom čerpania milostí. Pre širokú verejnosť to budú najmä nedeľné liturgické slávenia, možnosť zažiť to miesto a prežiť čas v modlitbe a tichu. Spoločenstvá a farnosti sa už prihlasujú s požiadavkou vlastných pútí , ktoré sa uskutočnia mimo organizovaných každomesačných modlitbových stretnutí," dodal Pavol Hudák, rektor Pastoračného centra Anny Kolesárovej vo Vysokej nad Uhom.

Ďakovný víkendový program sa začne deň pred hlavnou slávnosťou. V sobotu 29. septembra 2018 o 7:00 h ráno vyrazí spred Katedrály sv. Alžbety v Košiciach bežecká štafeta mladých "S Ankou za život". Pôjdu na trase: Košice, Nižná Hutka, Bohdanovce, Rákoš, Slanec, Slanské Nové Mesto, Zemplínska Teplica, Egreš, Čelovce, Nižný Žipov, Zemplínsky Klečenov, Zemplínsky Branč, Novosad, Oborín, Veľké Raškovce, Vojany, Pavlovce nad Uhom. Cieľ je pri Domčeku vo Vysokej nad Uhom. Ich privítanie sa očakáva o 16:45 h. O 17:15 h sa budú na mieste modliť radostný ruženec. Program ukončí svätá omša o 18:00 h, ktorú bude celebrovať košický pomocný biskup Mons. Marek Forgáč, večer svedectiev s autorom relikviára Marekom Husovským a hercami z filmu o Anne a adorácia.

Nedeľný program sa začne o 9:00 h modlitbou slávnostného ruženca, ktorý bude sprevádzať zbor z Pavloviec nad Uhom. O 10:00 h je naplánovaná svätá omša spojená s uložením relikviára bl. Anny Kolesárovej do Kostola Sedembolestnej Panny Márie. Predsedať jej bude košický arcibiskup metropolita Mons. Bernard Bober. Spevom bude sprevádzať Spojený mládežnícky zbor zo Sniny a hostia. Po svätej omši budú mať možnosť všetci prítomní uctiť si relikvie blahoslavenej Anny Kolesárovej. Sprevádzať ich bude Schola cantorum z Kňazského seminára sv. Karola Boromejského v Košiciach. Víkendový program ukončí modlitba Korunky Božieho milosrdenstva. Celý program bude prebiehať v areáli kostola vo Vysokej nad Uhom, uvádza oficiálny plagát k podujatiu, ktorý je možné nájsť na profile Anny Kolesárovej na Facebooku. Obe liturgické slávnosti prinesie naživo vo svojom vysielaní Rádio LUMEN a TV LUX.

Pozostatky tela Anny Kolesárovej sú uložené v dvoch relikviároch. Prvý sa nachádza v Katedrále sv. Alžbety v Košiciach. Uložili ho tam po slávnosti blahorečenia. Hlavný, ktorý využili na hlavnej slávnosti spojenej s blahorečením v Košiciach, bude uložený vo Vysokej nad Uhom. Má tvar srdca, ktoré symbolizuje obetu a lásku. Je vyrobený zo striebra a má priemer približne pol metra. Jeho autorom je šperkár Marek Husovský. Srdce má v strede perlu, cez ktorú sa dá pozrieť dovnútra a vidieť ostatky Anny Kolesárovej. Utrpenie mladého dievčaťa znázorňuje horná časť srdca v podobe konárikov, ktoré sa podobajú na Kristovu tŕňovú korunu. Dolná plná časť srdca vyjadruje zaobalenie Ankinho utrpenia Božou láskou. Okolo perly je venček ako symbol čistoty.

V hornej časti venčeka sú tri margarétky, ktoré znázorňujú mladosť a chuť žiť. Do ich stredu sú vsadené ďalšie relikvie - tri zrnká z Ankinho ruženca, ktoré sa navzájom spojené našli v jej hrobe. Je to symbolické – tri modlitby Zdravas Mária sa modlievajú na pútiach vo Vysokej nad Uhom - za múdrosť v povolaní, za čistotu a za živú vieru. Margarétky majú spolu 53 lupienkov - ako je modlitieb Zdravas Mária v ruženci. Relikviár je vsadený do vápenca. Tento kameň znázorňuje ulitu pre perlu. V prípade relikviára, ktorý bude vo Vysokej nad Uhom, sa zvolila čelová kosť - os frontale - lebky Božej služobnice Anny Kolesárovej. Po exhumovaní ostatkov sa usúdilo, že je to najvhodnejšia časť.

Anna Kolesárová bola blahorečená 1. septembra 2018 v Košiciach. Pápeža Františka zastúpil legát kardinál Giovanni Angelo Becciu, prefekt Kongregácie pre kauzy svätých. Pápež František stanovil dátum liturgického slávenia sviatku blahoslavenej na 20. november. Organizačné informácie k ďakovnej slávnosti, podrobnosti o živote Anny Kolesárovej i o procese jej blahorečenia sa dozviete na webovej stránke annakolesarova.sk.

- -

VÍKENDOVÝ PROGRAM SLÁVNOSTI

Program

Sobota 29. septembra 2018:

7.00 - Štart štafetového behu pri Katedrále sv. Alžbety v Košiciach

16.45 - Privítanie štafety S Ankou za život vo Vysokej nad Uhom

17.15 - Modlitba posvätného ruženca

18.00 - Svätá omša s Mons. Markom Forgáčom, košickým pomocným biskupom,

účinkuje spoločenstvo mladých Gorazd z Rímskokatolíckej farnosti Sťatia sv. Jána

Krstiteľa v Humennom

19.00 - Divadelné predstavenie mladých z Jarovníc o Anke

19.30 - Večer svedectiev s autorom relikviára Markom Husovským a hercami filmu o Anke

20.30 - Moderovaná adorácia

Nedeľa 30. septembra 2018:

9.00 - Modlitba posvätného ruženca , účinkuje zbor z Pavloviec nad Uhom

10.00 - Svätá omša spojená s uložením relikvií blahoslavenej Anny Kolesárovej,

hlavný celebrant košický arcibiskup – metropolita Mons. Bernard Bober,

účinkuje Spojený mládežnícky zbor z Rímskokatolíckej farnosti Povýšenia sv. Kríža

v Snine a Schola cantorum z Kňazského seminára sv. Karola Boromejského v

Košiciach

- -

BLIŽŠIE INFORMÁCIE O RELIKVIÁCH

Kult relikvií

Je uctievanie pozostatkov (z lat. reliquiae) blahoslaveného, alebo svätého. V prípade uctievania relikvií svätca sa jedná o liturgické sprítomňovanie zosnulého, ktorý už dosiahol slávu neba. Ide teda o akúsi sublimáciu kultu zomrelých, ktorý je prítomný vo všetkých kultúrach.

História relikvií

Prvé znaky uctievania relikvií existovali už v 2. stor. po Kr., keď si ich kresťania uctievali vo výročný deň smrti svätca.

Uctievanie ostatkov svätých je výslovne uvedené už v spise Martyrium Polycarpi (Umučenie sv. Polykarpa), napísaného Smyrňanmi r. 156 po Kr. Mučeníctvo Sv. Polykarpa je v ňom opísané nasledovne: „Vzali sme jeho kosti, ktoré sú cennejšie než drahé kamene a jemnejšie ako prečistené zlato a položili ich na vhodné miesto, kde nám Pán umožnil, aby sme zhromažďovali, tak, ako sme schopní, a v radosti a veselosti oslavovali narodeniny jeho mučeníctva.“

Po tom, ako kresťania dostali slobodu (r. 312 po Kr.) sa okolo hrobov a relikvií začali stavať kaplnky a chrámy. Aj v dnešnej dobe sa do oltára v kostole vkladajú relikvie aby tak symbolizovali spojenie putujúcej cirkvi (zem) a oslávenej cirkvi (nebo).

Uctievanie relikvií nie je magické

Cirkevné právo sa k tomu vyjadruje nasledovne: „Má sa zachovať starobylý zvyk ukladať pod pevný oltár relikvie mučeníkov alebo iných svätých podľa noriem, podávaných v liturgických knihách.“ (KKP 1983, kán. 1237)

V relikviách je uctievaný svätec, ale oslavovaná Božia milosť ktorá sa preukázala v jeho živote. II. Vatikánsky koncil sa r. 1963 v konštitúcii Sacrosanctum concilium vyjadril: „Cirkev si podľa tradície uctieva svätých a má v úcte aj ich autentické relikvie a obrazy. Veď sviatky svätých ohlasujú obdivuhodné Kristove skutky v jeho služobníkoch a veriacim poskytujú vhodné príklady na nasledovanie.“ V cirkevnom práve je zároveň explicitne - zakázané predávať relikvie (KKP 1983, kán. 1190 §1). Cirkev teda teda odporúča uctievanie relikvií, zároveň sa však stará o to, aby nedochádzalo k ich zneužitiu. V uctievaní relikvií nie je nič magické, ale určite má viesť k posilneniu viery veriaceho. Jedná sa o sprítomnenie Božích milostí cez telesné pozostatky svätca.

Relikvie v Biblii

Použitie kostí proroka Elizea prinavrátilo mŕtvemu mužovi život: „Potom Elizeus zomrel a pochovali ho. V tom roku však prichádzali do krajiny moabskí lupiči. Keď raz pochovávali akéhosi muža, zazreli lupičskú bandu a hodili toho muža do Elizeovho hrobu. Len čo sa ten muž dotkol Elizeových kostí, ožil a stal si na nohy.“ (2 Kr 13, 20 – 21) To je jednoznačný biblický príklad Božieho zázraku prostredníctvom kontaktu s ostatkami svätca. Podobne šlo v prípade ženy uzdravenej z krvotoku dotykom lemu Kristovho plášťa (Mt 9, 20 – 22), a tiež chorých, ktorí boli uzdravení, keď Petrov tieň padol na nich (Sk 5, 12 – 16). „A Boh robil Pavlovými rukami neobyčajné divy, takže aj na chorých donášali šatky a zástery, ktoré sa dotkli jeho tela, a neduhy ich opúšťali a zlí duchovia vychádzali.“ (Sk 19, 11 – 12).

Kategórie relikvií podľa dôležitosti:

Relikvie prvej triedy (tzv. primárne relikvie) sa rozdeľujú na dve kategórie: fyzické ostatky tela svätca a tie, ktoré sa spájajú s udalosťami zo života Pána Ježiša (napr. všetky nástroje jeho umučenia, jeho narodenia,…)

Druhotriedne relikvie (tzv. sekundárne/druhotné relikvie) sú kusy oblečenia a predmety, ktoré boli priamo používané alebo vytvorené svätcom.

Tretia trieda relikvií (tzv. terciárna) je zväčša posvätená vec (napr. zbožný obrázok, krížik, ruženec, medaila alebo obrúčka), ktorá prišla do priameho kontaktu s relikviou prvého stupňa a to dotknutím o telo svätca.

Výraz reliquia memento je určený pre suvenír, spomienkový predmet z posvätného alebo pútnického miesta.

- -



[naspat]


(C) TK KBS 2003 - 2024