V Novom Smokovci bola konferencia ZKŠS o charakterovom vzdelávaní

TK KBS, zkss, dm, ml; kj | 25. 04. 2024 10:26



Foto: Biskup František Trstenský Facebook

Nový Smokovec 25. apríla (TK KBS) Združenie katolíckych škôl Slovenska zorganizovalo v uplynulých dňoch v Novom Smokovci odbornú konferenciu o charakterovom vzdelávaní s názvom Rozvíjanie charakteru v prostredí školy. Cieľom bolo ponúknuť riaditeľom a ďalším zástupcom katolíckych škôl a školských zariadení na Slovensku nové perspektívy pre systematickú formáciu charakteru mladého človeka v školskom prostredí. Zúčastnilo sa na nej približne 120 zástupcov katolíckeho školstva a ďalších hostí a záštitu nad podujatím prevzal košický arcibiskup metropolit a predseda Konferencie biskupov Slovenska Mons. Bernard Bober.



Na konferencii sa zúčastnili biskupi Marek Forgáč, pomocný biskup Košickej arcidiecézy a spišský diecézny biskup František Trstenský. V svojich príhovoroch sa venovali tomu, ako konštruktívne realizovať pri formácii človeka synodálnu cestu ako štýl života Cirkvi a ako môžu katolícke školy v kontexte aktuálnych výziev dnešnej doby konkrétne uskutočňovať svoju evanjelizačnú misiu.



Ako uviedol riaditeľ ZKŠS Daniel Masarovič, „pripravenosť žiakov a študentov zaujať v dnešnej dobe zodpovednú pozíciu za lepšiu a spravodlivejšiu budúcnosť sveta totiž v rozhodujúcej miere závisí od ich schopnosti riadiť svoje myslenie a konanie na základe zvnútornených morálnych dispozícií, teda čností“. Aj postupne zavádzaná kurikulárna reforma základného vzdelávania prezentuje ako sledovaný edukačný cieľ rozvíjanie komplexnejších kompetencií, ktoré okrem vedomostí a zručností predstavujú kľúčové osobnostné prvky – hodnoty a postoje.



Hlavným rečníkom konferencie bol uznávaný pedagóg a komeniológ prof. Ján Hábl z Českej republiky, ktorý prezentoval charakter ako prioritu vzdelávania, ktoré má budúcnosť. V príspevku „Škola s charakterom“ bol účastníkom konferencie predstavený koncept výchovy charakteru v novom štátnom vzdelávacom programe. Andrej Rajský, Martin Brestovanský a Marek Wiesenganger z Trnavskej univerzity rôznymi praktickými príkladmi zážitkového učenia, napr. pomocou „kariet čnosti“ ukázali ako koncept charakterového vzdelávania úspešne implementovať do života školy. Riaditeľka Odboru inklúzie, poradenstva a prevencie MŠVVaM SR Jana Merašická spolu s Ivanou Blažkovou z ministerstva školstva Českej republiky prepojili tému výchovy k charakteru s novým systémom podporných opatrení poskytovaných na školách pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Zdôraznili postavenie učiteľa ako kľúčového nositeľa realizácie podporných opatrení, ktorých zavádzanie musí zohľadňovať prvky humanistickej psychológie rešpektujúcej osobité jedinečnosti konkrétneho žiaka.     



Zdroj: Združenie katolíckych škôl Slovenska




[naspat]


(C) TK KBS 2003 - 2024